Ny design Gov.cn ? Kina sökande sin kommunistiska identitet: Från ljusrosa under Sovjet-tiden till Sovjet-röd

2015-04-25

Ser så ut upplevde jag (utan att säkert surfat runt där sista gången länkad här vilket nog var månader sedan).


Och vilken elegant kontinuerlig historiskt paradigm vi ser. Från den ljjus-rosa - ej att korrekt uppfatta som sämre eller mer junior utan mer passande deras kultur - under sovjettide tycks kommunistpartiet nu äntligen vågat sig hela vägen och taget sovjetunionens gamla fula djupa röda-kommunist-nyans.



Och lite komiskt just när rykten i och runt Putin en dagen antyder att han egentligen är kommunistiskt överstepräst för detda Sovjetunionen och andra dagen känner sig nervös för statskupp omedelbar förestående (av får man fylla i själv: Gammel-kommunister).


Mycket tjusigt och retro. Jag ger den röda ramen 1.5 plus av fem möjliga. För ett större betyg på design-kompetens och konstnärligt anlag hos de som arbetat med det här hade jag förväntat mig ej mer fullständig upplevelse: Tidstypisk mysik, storslagna viewer av folket, de marscherande arméerna nedanför mig (tagande perspektivet uppifrån så jag ser bra precis som i filmklippen med ett ex. längre ner - Perspektivet följande någon soldat som körts på tåg en evighet i dagar och veckor för att upptäcka att boendet ej var löst när de kom och dessutom behövde börja marschera en timme senare börjande utanför Moskva flera mil därför att så många fordon skulle vara före och hade fastnat på vägen görande buss omöjligt är ej korrekt effektfullt),
<(p>

Förutom Xi jag tycker mig se i bakgrunden havande mycket av Chruszczow dråpliga lätthet i bild som dennes lite spända förhållande med kamraterna i partiet: Ingn större fara - Röstades bort lite i förtid men det får man ju räkna med när möjligheten visade sig finnas - Känns ingenting riktigt rätt. Var är Hammaren och Skäran? De slitna lite modemässigt äldre täckjackorna? Själva kulturen saknas: Det blev Xi och så en röd inramning så var det klart.


Ändå är jag lite små-nöjd med inramningen faktiskt. Ger lite Ubuntu känsla till det hela.


Xi bristande i stämningen får vi efter bästa förmåga komplettera själva. Soviet October Revolution Parade, 1984 Парад 7 ноября.. Mer oktober-revolutions-kommunistiskt rätt än så här får man det inte.




PS: Notera hur bild-kvaliteten på filmen gjort att färgerna blekts naturligt över tiden. Det var redan verklighet åtminstone i slutet av 1990-talet. Så en del fint lödigt röda färger från den tiden är nu mer "det unga Kinas blygsamma ljusare oranga och rosa nyanser".