The Collective vs the Individual in the collective

2014-12-20
För att efter postningen försöka hjälpligt sätta en titel på det hela vilket jag verkat att ha missat. Sköra konstnärliga personer som jag som lever av det fina i vår kultur vi missar ofta sådant: Musiken är nog för oss. Men mina läsare är mer grovlemmade - sällan vulgära förvisso men likväl mer krävande i ordens direkt uttryckts behov av att stava ut det större värde som redan fanns mellan raderna som jag många gånger begripit från respons från mången läsare - kan vi kanske se stycket som ett ex. på collective men via individen - personen i ett samhälle definierat av ett kollektiv - medan Postar om - already since years - Libya twitter ger oss ett kollektiv definierande individen från kollektiv såväl som individen (d.v.s. Lenin som dock här tror jag till stora delar måste ses som en representation av värden etablerade till likställt ett kollektiv).

I was a highwayman. Along the coach roads I did ride
With sword and pistol by my side
Many a young maid lost her baubles to my trade
Many a soldier shed his lifeblood on my blade
The bastards hung me in the spring of twenty-five
But I am still alive.



Veni,_vidi,_vici