Google: Feedburner, Youtube och Feedproxy

2014-04-21

Spidering sökande riktat feeds nära entiteter forskning med utgångspunkt pressmeddelanden publicerade via EurekAlert, AAAS gav ett antal strömmar identifierade för Youtube-sidor. Där kunde konstateras att dessa precis som FeedBurner (Feedburner trevligt snabb) var mycket snabba.



Vidare noterades att även feedproxy.google.com märkte ut sig som mycket snabb. När jag testar feedproxy.google.com i webbläsaren hamnar jag på FeedBurner. Förklaring tycks vara att Bloggers egna feedsystem nu är FeedBurner direkt (förändring ska nog tas som trolig skett för flera år sedan utan att jag märkt något förrän nu).


Praktiskt gäller tveklöst att ju fler strömmar hos dessa desto snabbare att polla igenom allt. Konkret märkbart - tydligt - snabbare än vad jag märkt allt förekommande nog i antal för att man ska märka det. Från denna aspekt är ex. blogg på Blogger trevligare än Wordpress (men säger givetvis inget om värde indexering eller som statistiskt mätpunkt varför de lika självklart pollas precis som Blogger).


RSS vs ATOM: FeedBurner

Spännande eller bättre sagt udda / fascinerande nog fick Google ett antal år sedan för sig att blåsa liv i nära nog döda Atom kanske för att inspirera nätets publicister och utvecklare med en till standard att hantera. FeedBurner är här ganska trevlig och vilken standard önskan kan konfigureras till önskan från (om jag inte missat någon ev. konfigurerarbar begränsning feed-ägaren kan ställa) vilken som helst feed-indikerad.


D.v.s. som i exemplet nedan för att säkerställa RSS (Perl och låt oss tänka - oss utan risk att någon oväntat hoppar fram och erbjuder mig en stor summa pengar för att direkt binärt sälja det just då - att jag egentligen gjorde det hela mycket mer avancerat riktigt pressande allt vad standarden och Feedburner har att erbjuda i möjlighet men för läsarens enkelhet valde att skriva något kortfattat):


if ( index($cline,"feedburner.com") != -1 )
    {
 if ( index($cline,'?') != -1 )
 {
     # Tar bort givna parametrar...
     $cline = substr($cline,0,index($cline,'?'));
 }

 $cline = 
     $cline . "?alt=rss"; 
    }

Jag såg förövrigt på Stackoverflow.com (Feedburner RSS url variable for number of items in feed? - mer FeedBurner Stackoverflow) att det ej går att styra FeedBurner till att visa fler inlägg än vad som ges. Om det stämmer är jag inte säker på (har överhuvudtaget inte läst manualerna men funderar på att se över möjligheterna där såväl som från andra källor eftersom FeedBurner tycks riktigt stor).