Ukraina önskar nyval vid ett angivet datum

2014-02-22

Värt den lilla flaska Monopole jag köpte idag:



Det är här min starka tro ett stort värde finns i att turbulensen här får ett sunt avslut utan problematiskt våld. Förvisso har enorma förluster realiserats men oavsett hur otrevligt cyniskt det kan tyckas inte större än att man har marginal här. Förändring är ofta dyrt på helt andra nivåer. En kontrast mot problemen ex. i Syrien visande också åren som kommer vilken gigantisk skillnad sund förändring betyder för alla.


Min tanke har varit att lära mig något om Ukrainas nutidshistoria och situation nu och åren bakåt mer systematiskt. Men tråkigt nog har det ännu inte blivit av. Kanske nästa vecka. Jag får därför erkänna att jag har svårt att uppleva att jag alltid klart förstår vad händelser kan ha för kulturellt djup. Emellertid tycker jag hela processen varit tämligen lovande.


Sydamerika verkar närma sig mer av allmän turbulens nu också.