Sveriges OS-seger imponerar inte: Vanskötta symboler reducerar effekt möjlig

2014-02-16

Av en slump råkade jag passera förbi teve visande just en svensk OS-seger i skidor (stafett kallades varianten). Tråkigt nog kändes det inte alls välskött:


  • Klädsel hade föga naturligt uttryck för Sverige i färger. Mängden gult så begränsad att jag spontant hade gissat på Finland.
  • Flagga segraren skidade runt med var genererande liten. Också om möjligen reglerat finns givetvis inget problem praktiskt med att behändigt tillföra en egen flagga planerande lite efter vägen.

Nu vet jag egentligen hur stora summor vi som samhälle investerar i idrott från föreningar för barn och ungdomar upp till stöd kring tävlingar m.m. Jag tycker mig minnas att åtminstone delar av polis-organisationernas insatser numera är vad man tar betalt för mig.


Gissningsvis kostar det hela dock ganska mycket pengar. Värde folkhälsa översätter ju väl till besparingar men sådana systematiska värden känns inte som en ursäkt att inte ha god kontroll över möjlighet till andra värden ex. brand building.


Här även om segern inte känns genererande och pinsam så i alla fall onödigt anonymiserad mot andra länder. Andra nationer behöver få stort uttryck av de svenska symbolerna för att de ska ge något systematiskt adderande överhuvudtaget. Där enligt principer för relativa uttryck (vad jag ibland kallar Webber information)) är ju ev. reglering av flagg-storlek för segrare praktiskt en god möjlighet till att få ett större avtryck av en korrekt - men regel-divergent - flagga rörande storlek. Och om nu ej reglerad konkrett miss-management.