Komplexitet och kostnad i planekonomi kompenseras med maktens rikedom

2013-11-28

Den ena av de två "refererade böcker" ej namngivna i Sovjetunionen sista åren: Snabba i låg impulskontroll "gräns-dispyter", nationalism och främlingsfientlighet (antisemitism) är "Soviet Economic Processes", Edward Ames (jag precis träffade på av en slump sökande annat bland mina ekonomiska böcker. Några citat diskuteras för att illustrera vad som diskuterades i sektion "extra". Bilderna är ej från aktuell bok.


Soviet Economic Processes
Edward Ames
Professor of Economics, Purdue University
1965
Library of Congress Catalog Card: 65-17689 (motsvarar 65017689 idag

Enterprise: Planerad med eget ansvar

Rörande den ena vid tiden för boken huvudsakligen förekommande affärsmodeller för industri är enterprise vilka anställer och ska finansieras av andra aktörer "köpande" deras produkter (för den andra typen institut finns inga sådana krav eller enkla definitione). Citaten nedan är från ett av de första inledande kapitler som beskriver övergripande hur saker är organiserade och är för varje citat mycket näraliggande föregående och efterföljande (sällan mer än en 1/2 till 1 sida) men text har tagits bort mellan dem.


"The enterprise is headed by a director appointed by the ministy or economic council. His most important deputy is the chief engineer, who is concerned with the physical operation of the plant. The next most important person is the secretary of the Communist party organization in the plant."

"The chief accountant is another extremely important figure in the plant organization, since he is obviously the expert on the financial position of the enterprise."

Adderande utanför diskuterat bok gäller att givet långsamhet feedback för mycket - om än inte allt - i industri-sektorerna propagerar i uppföljning är det enkelt att föreställa sig att det är vanligt att uttrycka resultat bättre än faktiskt är fallet åtminstone när kvoter av myndigheter eller näaliggande viktiga industrier uppfyllts. Det är lätt att föreställa sig att det kan ta år att reda ut samtidigt som system för hur man tar-betalt resp. betalar för resurser av och till är flexibla.


"Cover of Bezbozhnik, 1920s-1930s Soviet atheist magazine Bezbozhnik u stanka - We shall fulfill and more than fulfill the industrial financial plan"
1931, New York Public Library, via Wikipedia Commons.

Innovation: Belönas med rikedom i makt

En till väg för att utnyttja samma sak men i domän av makt i organisationen kan inses troligt förekommit från de divergenser planerat och praktiskt realiserat ofta (om inte alltid för törre segment problematiska) p.g.a. fel-beräkningar, ändrade planer för annan produktion, inkorrekta skattningar behov material lokalt ex. relaterat reducerad teknisk-nivå för maskiner (går sönder men reserv-del saknas och får vänta tills industru-planeringen rörande dem ändrats för att se till att fler finns för alla fabrikers behov) såväl som möjligheter för enskilda enterprise att kompensera problemen genom egna lösningar tekniskt eller sökande material själva m.m.


Innovationens möjlighet framgår ej och beskrivs svårligen i planeringen men tycks ha varit viktig för industrin. När sådant ej levererar framgår fel i planerng ovanför mycket mer samtidigt som ett enterprise är ställd inför dokumenterat faktum. Makt att påverka från detta finns lösande eller skapande problem för planerande aktörer.


I fri-ekonomi är detta också vanligt men tenderar mindre tydligt än här - som tolkat av mig - påverka vidare mot annan industri lika mycket som företaget själv (när pengar stjäls eller stat vid momsfusk m.m. Här kan vi se att man kan rapportera större framgång producerande mer än riktigt kanske påverka kvoter som ges till andra industrier vilka primärt annars inte tillverkar enheten.


Förståelse av denna risk tycks etablerad med en lösning introducerad för att balansera den:


"It is particularly interesting them, to notice he is not, strictly speaking, responsible to the plant director nor the ministry or economic council regulating the plant. Instead, he is appointed by and responsible to the Ministry of Finance [...]."

Med statlig anslutning till fackförening ges lydiga och produktiva arbetare

Fascinerande nog från ett svenskt perspektiv (medan perspektiv i Sovjetuinonen var att behov av annat ej var nödvändigt vilket delvis relativt för många typiska arbetar-yrken delvs stämde rörande relativa löne men ej för andra övergrepp på arbetsplats eller säkerhetsfrågor ex. relaterat gifter vilket var och är ännu idag stort problem i Ryssland) var den Sovjetiska arbetarklassens mer uttalade förrädare deas fackrepresentant:


"The management of the plant includes the secretary of the trade union having juridsdiction over the plant."

Precis som i Kina idag gäller att dennes ansvar primärt är:

"[...] with the administration of certain social welfare functions."

D.v.s. som förväntat för en diktatur där frihet för individen reduceras leder det till missbruk av dom som saknar inflytande och makt direkt via diktaturen.


I Kina har vi samma uttryck för fackföreningar där dessa pysslar med ej ifrågasättande eller reducerande värdet för produktionen mer trivsel-artade frågor. Ex. som i dokumentaren som visade i Sverige när Ericsson utförsäljningar till Flextronic (antagligen en av få som visats här i nationell-teve) handlade det om karaoke-kvällar (ej särskilt påkostade eller populära heller).


Vidare också precis som i Kina idag hade fackrepresentant till uppgift att se till att medarbetarna levererar arbete bra nog för att uppfylla kvote m.m. Att hjälpa arbetarna att förstå den goda arbetarens moraliska ansvar: arbeta hårt för att producera så mycket som möjligt utan att ställa till med problem klagande runt säkerhetsbrister eller värre arbetsvägra.


Det är ideologiskt som gärna uppfyttat associerat därför en problematiskt "förrädiskt" position där uppgift snarast är att hantera medarbetarna än att representera dem. Om person på positionen som sådan uppleft det oftare vet jag ej men betvivlar det. Det är snarare i packeteing för ytlig presentation (att det finns om jämförande andra länder resp. intryck man ger utåt) medan jag antar att realitet var etablerad vetskap bland arbetarna själva utan orimliga förväntningar om vilka dessa personer rapporterade till.


För att hantera arbetarna fanns ekonomiska fonder för extra belöningar (ex. bonus). Vi kan i det se utanför produktion att det kan ha varit viktigt för att hantera säkerhetsfrågor genom att reducera risk för att kollektiva maktblock ska etableras (jämför gärna med Solidaritet vilka blev en viktig katalysator för hela Östeuropas transformation till frihet: Att dom polska "officiella" fackföreningarna smart klarat att mutat Les Walesa och andra nyckelpersoner långt tidigare hade det kanske dröjt något år eller två till innan det hela föll-samman.



Vi förstår från detta att etablerade funktions-block likt kommunistpartiet i Kina delvis kan ses som jämförbara med hur det större antalet hanteras av makt högre upp såväl som att introducera, diskutera och prioritera medlemmarna i sig är en strategi som när möjlig är mycket intressant.



Planerad industriproduktion: Dyr komplexitet men spännande möjlighet till makt-konspiration

Makt-dynamik i produktionen - särskilt för stora industrier - menar jag är indikerat av funktion givet i följande citat:


"In theory, the director of the plant is responsible for the work of th plant; yet in theory also his authority in matters petaining to plant political isues, to plant accounts, to plant welfare programs, to plant security, and so on maybbe challenged by officials with a recogniced status withing the enterprise but not resposnble to the same officials to whom the directory is responsible. One is tempted to say that the organization is expressly designed to divide authority and to provide information about plant perations to a variety of potential administrative rivals."

Lokalt är del av makt-etablation och karriär konkurrerande och i alians med andra i partiet närmare inpå. Övergripande högre upp i "big-economical-planning" handlar det om att olika entiteter i partiet, myndigheter m.m. bevakar makt etablerad såväl som ser till att deras nyckelpersoner tar kritiska positioner när någon gamling högre upp dött av eller "yngre" fått roll högre upp eller skickats till strunt position på landsbygden.


För Kina idag finns liknande statliga giganter om än vad är i övergång där deras betydelse, antal och påverkan ekonomi minskas. Övergången relaterat dem kan vara styrd både av dom ekonomiska problemen med dem man önskar reducera, deras roll för produktion given och arbetsgivare, så väl som makt personer i partiet nära dessa har.


Syftet oavsett lösningar för att betala råvaror och ta betalt för produkt är att följa de planer för produktion de ges. Viktigast är produktionsplanen som säger vad de helst ska producera. Denna förstås som ett minimum vilket antagligen kan för en del områden minska problemen med systemet men som samtidigt mot slutet av Sovjetunionens ekonomiska system hade resulterat i fullständiga vansinnigheter: bröd prisreglerat produceras i sora mängder från spannsmålsproduktionen år denna presterade acceptabelt eller utmärkt och överskott kom rent av att gå tillbaka till jordbruksproduktionen som grisföda varande billigare än alternativ.


Och mellan-lager övergripande - närmare den i politik och sociologi ännu idag populära föreställningen att man kan separera makro- och mikro-perspektiv utan teoribildning för hur vetskap propageras mellan dem eller hanterande bias propagerande mellan dem via förenklingar som ej är riktiga i båda riktningarna (ex. i makro mätande produktion sammanfattande en mängd uppgifter och mikro-entiteter som företag tolkande sådana sammanfattande värden) - ovanför och mellan enterprise finns rörande handel där man söker beräkna behov från vad man där tänker sig att man behöver få planering (som de överst välkända femårs planerna):


"The sales agencie prepare plans which specify how the output of the enterprises in their jurdisdiction is to be sold; the buying agencies repare plans which show the sources of the maerials used by their enterprised. Materials balancing, which is the main Soviet technique for allocations, is concerned with this particular part of Soviet planning mechanism."

Samtidigt som indikerat tidigare är mängd producerad vad ett enterprise ska söka optimera. Kolliderande användning av råvaror eller ännu mer tillverkande detaljer till olika produkter (kanske avgasrör bil resp. traktor) kan störa när makro-planering realiseras i mikro-verklighet: får man tag i mer av en råvara och kan använda det för att tillverka mer är det råvara ej tillgängligt för annat eftersom vad producerat enligt direktiv gäller (även om enterprise kan tillverka och försöka sälja annat är det mer komplicerat och mindre troligt om fixerat pris är väl att råvaror i överskott säljs till industri med brist i annat segment: det blir mer bilar även om brist på traktorer - kanske rent av kombineat med att efterfrågan och betalningsförmåga för bilar är låg därför att hushållsinkomster i större utsträckning går till att köpa potatis på svarta-börsen p.g.a. traktor-bristen och den reducerande mängd tillgänglig potatis officiellt den leder till hos jordbruksindustrin medan hemma-odlad potatis är mindre traktor-beroende - är mer makro-påverkande och som i en fri-ekonomi hade avspeglats i att de hellre betalat mer för avgasrören. Ex. är dock konstruerat: minns jag rätt kom bilproduktionen för civila bruk i närheten av en nivå där efterfrågan påverkdes just av mindre förändringar i övrigt d.v.s. alltid över-efterfrågad jämfört med tillgängligt.


Vid brist steg inte priserna för konsumenter i alla sammanhang. Valuta blev delvis tid att stå i kö. Huruvida incitament av prissättning hade haft någon betydelse för Sovjetunionen tror jag är att betvivla annat än för segment av ekonomin mindr epåverkad av komplex planering av åvarr, interaktion mellan flera enterprise m.m. Det vill säga bör ha fungerat utmärkt fö vilka varor nu aktuella i svart-börshandel - inte otroligt livsmedel, enkla produkter i hemmet o..v. - men mindre en bil. Planekonomin mer än fixerade priser är vad vi huvudsakligen här diskuterat.

Förutom komplexiteten diskuterad i med fler ex. här gäller därför att makt-dimensionen dåligt (i sig själv inte givet översättande till rationella resultat ens när det går att effektivt följa upp jämförande kan ha (precis som det givna hindret och drivkraften för diktaturens själva existens) också spelade med i systemets sönderfall.