Potent men ibland problematisk föstärkning av upplevelsen av film och musik

2013-08-23

Återpublicerad från musik-branschens etablerade centralitet i djupare förståelse av musikens lyrik med samma ansedda skribenter som vi har här: Förstärkt film och lyrik i Black and White (2013-08-23). Notationen där i taggar är ej överrensstämmande med hur de för "abstrakta koncept" används här: konkret black and white motsvarar ej det abstrakta konceptet som här använt (som istället handlar om intensitets-fördelning mellan koncept som uttrycker två mot-pooler och där vi oavsett sådan fördelning konvergerar ett val som byggt över tiden närmare tro d.v.s. motsvarande More or Less men med skillnaden att ett starkt bias etablerats där man ej kontinuerligt gör värderingen för enskilda instanser - medan länkat inlägg avser relativ sådan fördelning mellan färgade och vita i USA).




Av och till jag indikerat och kortfattat diskuterat fenomenet - faktiskt för musik oftare sista åren ganska vanligt ev. mycket vanligt för musik som säljer väl nog för den riktiga nivån (en möjlig orsak om så är att mycket möjligt är fenomenet något mer potent för en internationell publik som ej har engelska som första språk) - är koncept mer value potenta med mycket nära-liggande similarity i direkt sound resp. en del besläktat i konceptuell similarity rörande relationer ex. besläktat kontext.


Ett ganska otrevligt - men nog så verklig instans på ett bredare fenomen ej samma sak som ovan - på hur upplevelse oftare förr i film boosta:des var att uttrycka relativ makt mellan afroamerikaner och vita amerikaner genom att låta de senare vinna i någon begränsad situation. Exempel ej ovanligt är National Lampoon's Vacation när Clark pragmatiskt med hjälp av en pistol organiserar nöjesparken Walley World öppen (se ex. här).


Mer osäkert men indikerat potentiellt givet äldre datum och faktisk co-waning över orden givande troligt viss avtryck white male (jämför också relevansen för den lika ej explicit men med höga relevansen via andra koncept som natt, säng m.m. romantiska domänen) kontra white knight som det välrepeterade konceptet. Två kraft-domäner till koncept som förstärker varandra. För det första är givetvis male det mer potentiella men givet domänen diskuterad som instansierad i black and white infekterade nivå torde associationen praktiskt till white i segment relaterad relativ makt vara vid tiden ganska potent för att säga det minsta.


Också tror jag att det är viktigt att understryka att jag tror att fenomenet i sig har haft konkret negativ effekt antagligen på mer mätbar nivå. Avseende åtminstone filmer medan jag är mindre säker på hur kvarvarande en ev. negativ association närmare ett mindre moraliskt ställningstagande det egentligen är för musik-lyrik med så begränsat uttryck (mer utvecklad propaganda-artad musik riktat delvis troende är mycket troligare problematisk) men likväl olämpligt.