Irans slöa internet

2013-06-25

Den mer strategiska förklaringen till Irans vid taktiska tidpunkter slöa internet vågar jag inte bedöma hur troligt förklaringen i First Evidence Of Iranian Internet Throttling as a Form of Censorship resp. Dimming the Internet - Detecting Throttling as a Mechanism of Censorship in Iran (författarens webbplats: averysmallbird.com) stämmer för.


Men en alternativ förklaring är att diverse teknik relaterat området installerat om jag minns rätt särskilt 2010 i samarbete Kina inte räknat har hårdvara och/eller bandbredd för att orka med den filtrerings volym som skapas vid mer volativa tidpunkter genom förekommande "sökord" i informationen som passerar igenom den åstadkommande att "hela" nätet känns slött.


Eftersom antalet träffar indikerande djupare kontroll såväl som sökande efter indikationer för det föregående ökar exponentiellt oerhört snabbt med antal sökord är detta ett alltid förekommande problem med alla publicerade algoritmer, alla tekniska lösningar och allt känt för aktörer inom området.


Det får tas som en oroande realitet att ej bibehålla leverans-kraft med detta via exponentiellt växande investeringar i hårdvara orsakar annat än praktiskt faktiskt att just vad som upplevs problematiskt av en diktatur som Iran hamnar i kö och praktiskt troligt släpps av kö hanterarna.


Samtidigt ska vi lära något av teve-mediets mer vaneskapande uttryck i reward-dimensioner finns kanske ett omvänt praktiskt värde riktat mot demokrati under förutsättningen att problemen återskapas mer regelbundet. Vilken kompetensnivå mer aktivt verkande demokratiska-grupper ligger på i området relaterat Iran vet jag emellertid inte övergripande och har dessutom tycker jag mig minnas noterat att en del anonymiserande plattformar paketerat Iran haft säkerhetsproblem praktiskt lämnande full information om klienten som utnyttjar dessa givet de kinesiska lösningarna relaterat trafik i stack-nivå med IP och TCP (utnyttjande ex. om jag minns rätt öppna proxies medan loggningen börjar innan och föregripande sådan koppling).


Likväl tror jag inte att man heller ska övertolka behovet av sådan kompetens där jag just här snarare än avseende anonymisering ligger närmare att avse förutsättning att förstå vad som avses och dess praktiska implementation. Notera där också att om realitet finns och grundnivå ökas adderat riktat innebär det att om det för motståndaren negativ värdet uppfattas och hanteras adderar det också ökad kapacitet i samband med större volativitet där jag inte tycker att man ska ta det för självklart att entiteten på något sätt kommer söka bibehålla problematiken som en lösnings-dimension utan snarare söka undvika den för att hellre få förutsättning att ta ut klienternas IP-adresser utan att passerat data släpps.