Skämt: Pay-load level 2 / 5 (låg risk emotionellt läckage)

2013-04-22

Genom att ge mottagaren möjlighet att söka relevansen av discourse tolkning tillåter vi algoritmen att bli mer effektiv sparande säkert 20 - 50 000 rader kod för att ta in det bildliga i hur de går in in pågående event-integration över en mening. Rationaliteten och erkännande av informationens strävande efter effektivitet i vårt språk känner jag är något av den mest grundläggande - underförstådda - Grice-maximen. Mottagarens underförstådda förståelse får addera.


Klicka bild för förstoring.

Blev egentligen inte så rolig jag spontant förväntade mig från idé-konceptet. Värt att komma ihåg så att man inte själv är onödigt hård i sin kritik av komiska prestationer som ibland kan fodra förståelse av pågående kontext i komikernas värld mer än man kanske alltid engagerar sig till. En upplevelse av konst bär ju inte nödvändigtvis bara mötet vårt tillstånd och konstverket utan en möjlighet att addera information till mötet söka se konstnärens tillstånd och liv från andra källor. Där kan jag se att jag ibland är lite ytlig just för komik vilket kan göra skämt från kultursfären längre ifrån man vanligen är van vid felaktigt tolkade som undermålig komik.


Oavsett hur kul ett skämt är i sig tror jag dock vi alla kan hålla med om att det inte skadar skämtet samtidigt som säkert stora samhällsvärden finns genom att sätta på små varningar och positiva budskap: Rökning skadar, Pröva att motionera innan jobbet imorgon!, Skrattar bäst som skrattar sist, Delad glädje är ingen glädje när vi är skadeglada, Hjälp en hemmalös katt till ett nytt hem, Plantera ett träd i Sahara. På så sätt kan vi alla göra nytta också om vi inte själva kan plantera träd i Sahara eller har det medlidande och engageman som en hemmalös katt har rätt att kunna fodra för att må bra i omställningen.