Komplettering: Aktivering av tillstånd relativt likhet i kontext

2012-10-29

Kompletterande Aktivering av tillstånd relativt likhet i kontext är något man kan fundera över varför tre är ett praktiskt fungerande tröskelvärde. Tre är dessutom ganska väl underbyggt både i analysstudier praktiskt här och från situationer som kan betraktas som jämförbart med detta för en individ.


Jag har egentligen ingen bra teoretisk-förklaring av det som jag upplever att jag särskilt tror på eller har något konkret indikerat annat än att det skulle förklara det.


En lätt statistiskt inspirerad förklaring är att vi för första och andra fallet kan skatta en idé om hur vi ligger relativt vår inlärda centrality för similarity- / salience-aktivering medan vi i och med den tredje har minsta möjliga för att också söka skatta hur avvikande från denna kontext är d.v.s. om vår inlärda centrality är 0.5 i similarity stämmer kontext väldigt olika med det om vi har {0.1,1.0,0.5} resp {0.5,0.5,0.5}.


Tänkbart är BIC (Bayesian information criterion) fungerande här. Jag har ingen riktig känsla för det därför att den ligger ganska långt ifrån kriterium jag tenderar att välja (normalt för situationer där sådana är aktuella har den tycks tveklöst sämre än alternativa). Men kanske uttrycker den just praktiskt fungerande värden här för hur varianserna för similarity typiskt kommer fördela sig relativt antal koncept vi uttrycker någon likhet med?