Vi kan se hur olika former av media uttrycker intensitet, tid eller kanske vad vi enklare ser som hur snabbt vi i språk uttrycker oss och hur troligt stort tidsperspektivet är.
Sociala media liksom diskussion under dagen uttrycker starkt och oftare just nu. Bloggar bär ofta en hel del av det men ligger också i kortare tid.
Mer traditionella tidningar tenderar också att ha ett längre tidsperspektiv där man t.ex. kan följa upp saker från tidigare händelser. Likartat för vissa frågor bevakar man även större geografiskt direkt och vi såg i Att förstå intensitet i intelligence och annan informationsanalys att skillnaden inte behöver vara stor mellan det eller någon annan fråga.
Jag roade mig vid en testkörning att ta ut några enkla mått på intensitet för love respektive hate i tre medier som är intressanta men mer sällan diskuteras här trots att de är mycket stora: Huffington Post och Wordpress.com samt relationer från Flickr för att illustrera poängen i vad vi kanske ser.
Både Huffington Post och Wordpress.com är speciella och ligger båda sammantaget relaterat en aning annorlunda jämfört med andra medier i hur man spontant sorterar dem. Det är tror jag fruktlöst att försöka något i den ena av dem utan den andra eller något jämförbart med respektive. Det för amerikanska frågor dock och utanför det torde Huffingtonpost vara tämligen meninglös att läsa (titlarna kan räcka bra för mycket tror jag). Jag tror egentligen Flickr kan vara mycket bättre än Wordpress.com för sådant men båda torde vara ännu bättre eftersom de är en aning olika.
Wordpress
hate 0.000256892424
love 0.010668164
Huffington Post
hate 0.00000061038992
love 0.0000114601609
Om man vill vilket jag kanske gör när jag för in de subsystem i den första gemensamma implementationen skatta känslor associerade till begreppen spindlar man bäst sidorna och tar ut emotionell pay-load. Här tittade jag istället i båda fallen på material man valt att stämpla med respektive ord.
Kom nu ihåg vad vi såg för synonymer:
Det är möjligt att skillnaden vi ser här speglar samma sak. Vad är nu än mer personligt och om vi vill mindre relativt uttryckt (där ju relativt alltid också är relativt den större flocken)? Flickr givetvis.
Möjligen ser vi kanske just det också för Flickr. För love finns cirka 2795982 foton med aktuell tag. Några relaterade taggar är:
- baby
- beautiful
- black
- blue
- boy
- bride
- bw
- canon
- couple
- cute
- dog
- face
- family
- flower
- flowers
- girl
- happy
- heart
- kiss
- light
- man
- marriage
- nature
- people
- pink
- portrait
- red
- rose
- smile
- valentine
- wedding
- white
- woman
Hate har endast 49856 foton. Och relaterade taggar enligt:
- art
- black
- bw
- dark
- face
- gay
- girl
- heart
- life
- love
- portrait
- protest
- rally
- red
- self
- selfportrait
- white
En till aspekt på detta är att foto oftare är en hobby. Vi kan söka information i media för att se risker men fotograferar troligen mindre ofta relaterat till det. En blogg används troligare oftare som ett verktyg för att förändra världen därför vi (antagligen i många fall felaktigt) tror att det är lättare att påverka världen med vårt språk där än vad vi uttrycker i foton.