Med viss risk att jag kan ha tagit fel tror jag att Google blev större idag. Åtminstone hur startsidan Google.com uttrycker sökfält och logga där vi kan jämföra med Google.se. Ändringen är mycket intressant vilket vi diskuterar efter jämförelsen.
Google.com:
Google.se:
Vidare har Google också blivit visuellt "snabbare" vilket också är intressant och diskuteras efter storleken och innan återkopplingen till färgerna.
En viktig förändring?
Ändringen i sig behöver inte vara viktig. Google har ett inarbetat starkt varumärke och det är allmänt värt oerhört mycket jämfört med andra faktorer som påverkar hur vi uppfattar något.
Däremot gäller ju här - och vad som av och till hos mig väcker inte svartsjuka men som nu hunger - att Google lätt får statistisk att bedöma påverkan från medan man själv behöver sitta med linjal och mäta annonser för nya produkter för hyggligt jämförbara varumärken. Utifrån vad sådant indikerar - där jag tvivlar på att just Google.com är bästa platsen att pröva det på där bättre alternativ finns men givetvis har Google kanske gjort just det innan - kan de se ett nytt "verktyg" som kan göra det lättare att komma ut med nya produkter.
Effekten det kan ha är värd jag några gånger berört och senast i egentligen en diskussion av ett annat fenomen som jag ännu inte bekräftat och närmast skrev ner för att inte glömma den innan jag somnade om (kom till mig precis när jag somnat där det numera är ganska vanligt att det händer i början och slutet av sömnen och mer sällan mitt i natten att jag vaknar med vad som upplevs vara ett perspektiv pågående arbete rörande Nulägesstatus: Modell av människans språk). Både det mer spekulativa rörande dimensioner på Apples iPhone (inse här att vad som ligger mellan tills det når perceptionen är vad vi kan approximera bort därför det är bara viss förbrukning av energi) liksom för mig mer studerat rörande hur de särskilt förr utformade annonser (men numera är mer försiktiga med och istället kanske oftare gör det i samband med lanseringar) finns på Pryltrend där jag av och till följt Apple för en "fallstudie" (alla sådana där är mindre formella och mer för att titta själv från samband för att se vad jag vill följa vidare och viktigare för att få idéer hur man kan gå vidare där dessa också ligger i vad jag kallar efectos especiales och är enklare approximationer liknande men mycket mer exakta hur reklambranschen ofta tänker):
Försäljningen av iPhone 2011 och visuell perception relativt handens storlek (2010-09-07)
Poängen här är alltså att storleken ger ett större avtryck i vår perception bärande helt enkelt mer information där proportioner och dimensioner har viss betydelse för bl.a. om det uppfattas störande eller inte och också för att få ut den information som den större storleken representerar.
I inlägget roade jag också mina läsare mer än mig själv att utifrån mycket enklare samband prediktera försäljningen av iPhone och ev. jämförbar elektronik jag antar kommit genom åren för det kommande året.
Direkt avbildning av hjärnan har stora begränsningar
Värdet av internet allmänt illustreras utmärkt av den möjlighet Google har för att följa upp effekten av t.ex. visuella förändringar i gränssnitt eller se samband för vad som efterfrågas i filmklipp. Det kan vi ställa i relation med den metod Newscientiest hade en kort artikel om där påverkan av film bedöms via fMRI:
Brain imaging monitors effect of movie magic
Att avbilda aktivitet i hjärnan med fMRI för att avgöra effekt av reklam, filmer m.m. är kraftfullt men det har också stora begränsningar. Möjligheten att t.ex. bedöma effekten av "reklam" för solskyddsmedel (se t.ex. Neuroscientists Can Predict Your Behavior Better Than You Can och nej det klarar inte Lieberman för alla personer och inte för mycket mer än jämförbart för vad som uttryckts men det är visst ett starkt verktyg) är givetvis trivialt därför att det handlar om vad som uppfattas vara auktoritativt där en expert talar om hur det är där det ju är välkänt hur olika personligheter tenderar att värdera sådant "långsiktigt" (säg några veckor där det nog börjar bli ganska svårt att ge någon god indikation efter ett par månader) men den omedelbara effekten oavsett egentligen vad ger det en indikation om.
Samtidigt gäller att det är svårare att avgöra en lång rad faktorer som hur folk kommer rekommendera det där många gillar en lång rad saker men ogärna t.ex. bloggar om det. Jag är t.ex. en stor vän av Disney's tecknade filmer och liknande som Bolt, WALL-E m.m. (även om den Toy story som visas nu var en grov underprestation och också Trollkarens lärling även om den var bättre och där jag med eller utan fMRI kan peka ut exakt vad som är problemet med båda vilket jag lär göra på ett kommande inlägg på Pryltrend) och uppenbart gäller det många andra vuxna givet att 21.10 föreställningarna normalt får största biosalongen i Uppsala och är ovanligt välfylld av andra vuxna.
Utan att ha följt upp det tror jag nog att det ändå är färre vuxna som rekommenderas dessa på sina bloggar än filmer som får biosalonger som inte ens är 1/10 i storlek men som är "mer vuxna" filmer. Sådant spelar också stor roll hur effekten blir och där gäller tror jag motsvarande samband för tidningarna vilka om något är ännu mer noggranna med att uttrycka en uppfattad "höjd" i vad man rekommenderar (ett exempel är den pinsamma recension Dagens Nyheter - tråkigt nog för dem ganska vanligt - publicerade av Street Dance 3D berörd här på Pryltrend där åsikten känns färdigställd och saknar motivering eller något konkret vilket är en tydlig indikation på att åsikten var satt innan besöket).
Vidare gäller att en kostnadsproblematik finns för fMRI och liknande tekniker där de därför för väldigt många användningsområden saknar värde annat än för att indikera generella samband vi kan approximera (t.ex. i form av vad jag kallar efectos especiales).
Statistik från nätet har värde
Den typ av statistik Google och andra mycket stora internetaktörer kan ta in särskilt just för det visuella är därför mycket värdefullt. För mig är sådant svårt. Jag tror visst att jag i alla fall just nu ligger före många andra i området som intresserar mig mycket därför att jag är väldigt skicklig på att fånga upp den kvalitativa forskning som publiceras egentligen oavsett journal där jag också sedan länge lärt mig att känna igen de aktörer som producerar storhet i de viktiga underområdena.
Men förutom allmänt begränsad av resurser saknar jag en god flexibel källa till statistik. Det finns mycket samlat i business intelligens men det mesta om än intressant saknar just flexibilitet där det går att göra snabba återkopplingar. Klarar jag någon källa meningsfull mer för att dra slutsatser framåt från snarare än att tillämpa metoder på är det möjligt att med de begränsningar som gäller för mig att publicerad forskning måste bli området.
Dock börjar mina begränsningar i övrigt bli allt mer kännbara. De viktigaste sambanden tror jag att jag redan har, liksom de flesta efectos especiales och mer än så rörande tillämpningar. Men förutom att jag är begränsad till vad jag kan göra själv behöver jag börja prioritera över mycket mer tid på vad som ger bättre intäkter vilket kommer sakta ner saker.
Möjligheterna Google och övrigt stort har skulle jag kanske inte mörda för men väl grilla en liten hund eller flera katter för att få (eller kanske inte helt säkert men jag ska inte utesluta det). När sambanden känns förstådda är det nämligen allt mindre som publicerad forskning kan ge en givet att nivån på sådant när det gäller marknadsföring- och reklam snarare än neurovetenskap ligger cirka 10 - 15 år efter vilket gör att sådant som i och för sig rör intressanta datakällor ändå är meningslöst att läsa.
Ett visuellt snabbare Google
Den uppmärksammade som surfar in på Google.com kan också notera att Google där nu är visuellt snabbare. Skriver du in en sökfråga går Google till att direkt visa söksvaret medan du skriver.
Det innebär att Google uttrycker utifrån min modell mer entropi och hastighet. Detta är precis vad som är satt som ben ett som entropi även om det just här uttrycks för text.
Detta kan stimulera den som besöker vilken upplever att mer händer med ökad enkelhet. Effekten av sådant kan vara oerhörd.
Dock gäller det endast så länge användaren inte upplever stress (vilket vanligen skulle uttryckas som att det irriterar eller stör). Där gäller även att en omställningsperiod är viktig där många i början kommer uttrycka detta utan att det egentligen säger något om den långsiktiga viktiga förändringen.
Jag har en liknande funktion i min dator som jag egentligen inte vet varifrån den kommer men som helt säkert är en modifikation av Windows någon gav mig kanske 2009 för att motverka att jag inte ides hålla på med detta och annat längre. Gissningsvis byggd utifrån just detta koncept som jag då uttryckte där ökad visuell entropi (egentligen redundans) även i form av irrelevanta rörelser kan stimulera oss och som jag känt till ganska länge..
Ett till problem förutom ev. stress kommer från orsaken till att ökad entropi i information har positiv effekt. Detta ligger i sekvenserna och de funktioner i hjärnan som hanterar dessa och ökar effekten (d.v.s. dopamin). Det kan därför om man är oförsiktig i hur man gör sådant här leda till problem med övertolkning hos en del besökare. Något sådant problem ser jag inte bör uppstå med Googles lösningar som nu införts där det tvärtom kommer innebära att folk mer noggrant beaktar sökresultaten.
Vad man däremot ska vara försiktig med är att uttrycka entropi på ett sätt som levandegör där problem däremot mycket möjligt kan tänkas uppstå.
Hur gick det med färgerna?
En förändring vi fick i Google 2009 och som saker slumpade sig ungefär när jag tittade på området var ju de ljusare mer intensiva färgerna. Sådant bör ha en positiv effekt där troligen den allmänna slutsatsen skulle vara att kontrast ligger närmast tillhands att ha värde men där jag fortfarande tvivlar på det och menar att för rätt färger är ljus viktigare (en av de första diskussionerna finns i Färger behöver ljus för att inte vara otäcka.
Möjligheterna rörande ljus går dock långt utanför detta som jag insett under 2010 och jag kan nu troligt också förklara varför ljus är viktigare än kontrast trots att den senare ligger kan uppfattas ha en mer direkt inverkan på dopamin-styrd entropi. Jag har dock ännu inte känt att jag nått en sådant förståelse eller mer korrekt hittat en datakälla där jag kan göra feedback på populationer för att jag kunnat sammanställa det givet att forskningen inom detta område rör sig oerhört långsamt jämfört med ärligt talat mycket viktigare områden.
Området genererar också få studier som är intressanta där också de flesta resultaten är uppenbara och de gånger de rör vad som är riktigt intressant följs det sällan upp troligen därför att effekten känns lite för bra. Studierna om påverkan av rött var dock intressanta även om jag kända till det innan:
Rött gör män mer attraktiva
Rött gör kvinnor attraktivare
Ett exempel på sådant som är intressantare men inte följs upp är t.ex. detta runt blått som jag tror stämmer men saknar all möjlighet att bekräfta själv (där jag kunde äta en liten grillad hund för en datakälla där feedback är möjlig på stora populationer) rörande andra studien som refereras runt kreativitet:
Rätt ljus ger godare smak och starkare text
Och just både på det sätt sambanden på många sätt uppenbara men där sällan meningsfull forskning produceras även därför att förmåga att se förbi vad som ligger direkt i språk för uttryck av det uttrycks inte minst på antalet egna försök att känna på färgerna bara från vad jag publicerade på Pryltrend:
1. Rött på män
2. Spännande förpackningar för fryst mango och björnbär (Hemköp)
3. Sarah Palin visar hur budskap förstärks vid tal
4. Flaggor för länder i EU
5. Kraftfull amerikansk attackubåt
6. En levande lyckokatt (Maneki Neko)
7. En webbsajt fylld med brun mat
8. 2010 års färger på nagellack
9. President Obamas kvinna i rött
10. Smaskiga och nyttiga apelsiner på SvD
11. Trevligt foto på kvinna i rött i 18 Minuter
12. Fjärilar blir gula när de bättre uppfattar UV-ljus
14. Om färgen orange bland kungahusen
15. Underbart rött mode
16. En kvinna i rött hos University of Calgary
17. Britney Spears - The beat goes on
18. Bara det ovanliga i rött får nu komma med
19. Rött gör att din hund syns bra i trafiken
20. Kyla en lördagskväll ökar antalet kvinnor i rött
21. Hennes & Mauritz har skyltfönster och logga som lockar
22. Kvinna i rött med "navigation"
23. Fler kvinnor i rött
24. Fallstudier: Kvinna i rött
25. Kvinna i rött måste klara mer än att fånga blicken
26. Youtube visar hur en kvinna i rött fångar dig
27. Shania Twain - From This Moment On
28. Länsförsäkringars bankomat är bättre än övriga
29. Madonna i rött och vitt - Angel
30. Exempel på reklam med en sajt i blått som bakgrund
31. Fallstudier: Färger
32. ABBA - Waterloo
33. Vad som skapar årets färg 2010
34. Därför är Kingdom Hearts populärt
35. Abba med Agneta Fältskog i rosa - Nina, Pretty Ballerina
36. Alia Kniven (Dune) - En kvinna i gult?
37. McDonalds demonstrerar effektiv reklam
38. Shania Twain i gult - That Don't Impress Me Much
39. Alla hjärtans dag 2010 - Gulliga björnar
40. Logga för Viking line analyserad
41. Årets färg 2010
42. ATB - Don't Stop - Musik med inspirerande foton
43. Kvinnor i blått från dataspel anses attraktiva
44. Dinosaurierna var alldeles gula
45. Alla hjärtans dag 2010 - Rätt röda dryck
46. Ingång till butik eller labyrint? Mappa skapar spänning
47. Länkar är blå och är navigation
48. Britney Spears i rött - Oops! I Did It Again
49. Musikvideos med Leila K demonstrerar rött, blått och mappa
50. Gullig boxervalp glatt ylande
51. Bloodhound Gang - Along Comes Mary
52. Reklamfilm med rött och blått
53. En läskedryck i rött
54. Rörlig 3D-visualisering av vätskekylt server-rack
55. En kvinna i rött på Maratonbloggen
56. Musikvideo med navigation och en kvinna i rosa
57. Grönt besegrar rött i hård strid
58. Inspiration - Oranget ljus att elda upp och en cigarr för krigare
59. Sensationen av att äta med kvinna som tallrik
60. Mumsiga färdigskurna gula frukter till smoothie: mango, ananas och banan
61. Därför är vykort populära och en gullig leende teddybjörn
62. En blå papperskorg jag köpte
63. Makrill och mango med rooibos och Lipton Tahiti
64. Teddybjörnar är alldeles gula och bruna
65. Trevligt rött ljus som räcker i evighet
66. Blåa stearinljus och en blå skål med salt
67. Eminem - We Made You
68. Gul, röd och grön frukt att äta före sängen
69. Hur röda äpplen 2010 kommer göra världen snällare
70. Ett vykort med pingviner, blå himmel och blått vatten
71. Rött och blått krigar ofta mot varandra
72. Bättre foto på min nya kvinna i blått
73. En mer kvinna i rött respektive blått
74. Värmande sake till en japansk kvinna i blått
75. En japansk kvinna i rött jag betalade för
76. Blå öl köpt på Baren Baren
77. Blå saker fotograferade på Duka i Uppsala
78. Gulliga gula reflexer glatt leende och ficklampa med blåttljus
79. Varumärket "DELL inspiron" analyserat
80. Google "pekar" med röda äpplen
81. Shania Twain - Ka-Ching! I Röd Klänning
82. En kvinna i rött gör reklam för Lets Dance (TV4)
83. Foton med blått är kreativa
84. Hur politiker ska fotograferas
85. Färger behöver ljus för att inte vara otäcka
86. Rätt ljus ger godare smak och starkare text
87. Är vitt årets julfärg?
88. Gwen Stefani - Hollaback girl
Färger är dock en strunt sak och trivialitet.
Fast visst jag ska kanske inte klaga. Jag har nått längre än jag trodde att jag skulle ha nått vid den här tiden nästa år. Men det har kostat och det har inte varit lätt och då menar jag inte bara i den meningen att det varit svårt utan det har varit direkt plågsamt och någon gång ska jag sammanställa exakt hur med varje otrevlig utmaning som misshandlat mig under detta projekt från mer otrevligt till lättare utmaningar som att jag råkade förstöra en blogg med anteckningar och tre veckors svält vilka i båda fallen givet att det skedde nyligen kändes som småsaker jämfört med mycket annat.
Och jag tycker inte alls att det gjort mig av och till sur och elak utan tvärtom är jag ofta väldigt glad och positiv och att jag kanske kan uppfattas sur tror jag endast lokaliserat just till forskning där jag ibland känner att mer skulle uttryckas exempelvis utifrån vad jag skrev tidigare här:
"Möjligheten att t.ex. bedöma effekten av "reklam" för solskyddsmedel (se t.ex. Neuroscientists Can Predict Your Behavior Better Than You Can och nej det klarar inte Lieberman för alla personer och inte för mycket mer än jämförbart för vad som uttryckts men det är visst ett starkt verktyg) är givetvis trivialt därför att det handlar om vad som uppfattas vara auktoritativt där en expert talar om hur det är där det ju är välkänt hur olika personligheter tenderar att värdera sådant "långsiktigt" (säg några veckor där det nog börjar bli ganska svårt att ge någon god indikation efter ett par månader) men den omedelbara effekten oavsett egentligen vad ger det en indikation om."
Och min korrigering av Expressen var ett rent samhällsansvarig som säkert gynnar dem.