Google har sammanställt verktyg allmänt för Google speciellt för Youtube användbara till politiska kampanjer och särskilt för den amerikanska valrörelsen. Inte alla av dessa är säkert möjliga för det svenska språkområdet men åtminstone de flesta är det och är i huvudsak befintliga produkter och möjligheter som lyfts fram.
Verktyg och dokumentation för Youtube inkluderar flera guider med användbara tips:
Och en samlad hemsida med de viktigaste kostnadsfria respektive betalda lösningar:
Tips Youtube ger i en av guiderna för att skapa en attraktiv politisk video inkluderar (men ej komplett):
1. Direkt dialog. Att ställa frågor via YouTube Forums som besvaras via filmklipp.
2. Berätta. Innehåll som dokumenterar episoder och händelser uppges efterfrågat.
3. Att utgå från aktuella händelser är effektivt både här och i andra situationer. När något stort händer ökar det allmänt intresset för material om det samtidigt som mindre sådant fortfarande finns. Via Youtube är det en skillnad av större betydelse än för t.ex. Google Nyheter där många fler aktörer publicerar tidsaktuellt innehåll.
4. Filmklipp av motståndarna när de säger något anmärkningsvärt kan snabbt nå många. Särskilt om det är komiskt eller kontroversiellt. Givetvis gäller detta ännu mer när de gör något konkret "anmärkningsvärt" snarare än säger något kanske tvetydigt.
5. Filmklipp av vad som sker bakom "scenen" sägs vara vad människor älskar att uppleva och det stämmer säkert.
6. En serie filmklipp som diskuterar respektive fråga politikern känner starkt för en god grund och kanske vad man bäst börjar med.
Fler tips hittas också på Nyhetsbloggen i Sociala nätverk och media - Youtube.
När jag ytligt tittade över hur Youtube användes av Socialdemokraterna som en del av:
Visade sig mycket av innehållet filmade tal av olika slag som jag ofta upplevde förvisso hade värde att finnas "arkiverat" på Youtube men som knappast är vad som intresserar särskilt många.
Allmänt för Googles produkter och tjänster finns också flera sidor som lyfter fram möjligheter för politiker och politiska kampanjer:
Några av möjligheterna i urval är:
1. Visualisera information och vad som händer via Google Earth & Maps. Läs här gärna också guiderna till kartor på nätet som finns på Nyhetsbloggen.
2. Skapa ett forum på kampanjsajten där besökarna kan ställa frågor och kommentera med Google Moderator. Även om Moderator rekommenderas är Google Thoughtsite! en till möjlighet.
3. Insights For Search ger information om vad som intresserar folk just nu och en till möjlighet är YouTube Insight. Fler liknande möjligheter diskuteras i business intelligence.
Lika viktigt utanför Google är givetvis också Facebook som flera guider finns för på Nyhetsbloggen liksom övriga sociala nätverk och media.