Vikten av att media är starkt och kompetent när politisk up-marsch börjar

2010-06-11

I några inlägg på Pryltrend.com har jag följt krigets musik med fokus på "up-marsch" musik d.v.s. vad man spelar för att få folk att ta ned svärdet från väggen och rida iväg med några grannar för att samlas med andra för att bekriga andra män som hört liknande men inte exakt samma up-marsch musik.

INNEHÅLL

1. Up-marsch musiken inom politik
2. Att tillsammans marschera mot ökade försäljningsvolymer
3. Det börjar och slutar i kriget
4. Skotska säckpipor är krigets pipor
5. Up-marsch musiken är urgammal
6. Vikten av att media beskyddar demokrati och pressfrihet
7. Att bygga värden med positiv up-marsch musik
8. Referenser

Oftast är det män som mer än kvinnor är mer "känsliga" för detta i infekterade konflikter troligen på grund av kultur möjligen på en av få väsentliga skillnader i hjärnans funktion som finns mellan könen (se [5] och [6]).

Up-marsch musik handlar om känslor om vi och dom där man ska vinna något och dom kan också - idag oftare - överföras på andra sätt t.ex. text utan musik till, bilder eller filmklipp, eller vilken annan riktad information som helst.

1. Up-marsch musiken inom politik

Just den riktigt effektiva up-marsch "musiken" (här och fortsatt avses riktad information allmänt t.ex. valtal för redan politiskt troende) hör troligen till den riktade information som håller störst både ekonomisk och politiskt värde idag. Det är en vanlig komponent i vilken politisk kampanj som helst där det kallar ut troliga anhängare som "sjunger" för övriga. Den som sjunger bäst och mest vinner valet.

Detta är lättast att se i andra kulturen än den egna därför att "egen" up-marsch musik är man van vid och även om den påverkar tänkas den lättare bort medan andras tycks anmärkningsvärd. Till exempel för svenskar är det lättare att se detta i USA därför att USA bevakas här och skiljer sig här något från oss i framställning även om det under ytan kommer ner till exakt samma komponenter.


Tea Party-rörelsen är tror jag en positiv rörelse därför att den engagerar folk i politik. Up-marsch "musik" skapar här värde genom att engagera medborgarna till att tillsammans försöka införa förändringar de upplever är positiva för samhället. Vi kan se välkända Sarah Palin som ett exempel vad som hjälper folk att hitta motivationen till det.

2. Att tillsammans marschera mot ökade försäljningsvolymer

Vidare är vissa former av reklam en form av up-marsch musik och upplever jag är underutnyttjad. Det är dock en dominerande komponent i t.ex. nätverksförsäljning som ofta är helt polariserad mot detta.

En allmänt balanserad syn på reklam där flera former utnyttjas inklusive up-marsch musik börjar dock bli vanligare. En viktig orsak är internet som gjort det lätt för företag att möta sina "vänner" bland kunder, media m.fl. Det kan ställas i relation mot tidigare när icke-nätverksförsäljning egentligen uteslutande utnyttjade attraktiva prispaketeringar, ospecifikt varumärkesbyggande och diverse komponenter särskilt tillsammans med prispaketering för att få folk att se annonsen.

3. Det börjar och slutar i kriget

I infekterade konflikter kommer alltid up-marsch "musiken" vara stark och det är här som den verkligen presterar på dom högsta höjderna. Det inkluderar musik, tal, bilder, numera filmklipp av olika slag och typiskt massor av efectos especiales från fyrverkerier och leende kvinnor som rekryterar till armén till rent manipulativa framställningar idag t.ex. i form av filmklipp m.m.


Propaganda från Andra världskriget. Just att den utnyttjar en tydlig negativ stereotyp gör att den känns obehaglig idag även om den i kontext av konflikten kan ha haft värde i brist på bättre kunskap om vad som skapar motivation.

Ett fint exempel på hur riktigt bra up-marsch musik ska göras är Dixie War Song från amerikanska inbördeskriget - en oerhört infekterad och helt onödig konflikt och utan tror jag mätbar negativ påverkan oavsett vilken sida som vikit sig istället för kriget - där både lyrik och musik fångar exakt vad det handlar om.

Nedan har vi Dixie War Song mycket passande framställd med riktad information i form av målningar förstärkande effekten:

4. Skotska säckpipor är krigets pipor

Den dokumenterade historien går dock mycket längre tillbaka än Amerikanska inbördeskriget. Ett talande exempel är de skotska säckpipor som sägs vara bevarade från Slaget vid Bannockburn:

"The Clan Menzies still owns a remnant of a set of bagpipes said to have been carried at the Battle of Bannockburn in 1314, though the veracity of this claim is debated."

Från: Great Highland Bagpipe | Wikipedia

Jag tvivlar inte ett ögonblick på att säckpipor användes i slaget men saknar möjlighet att bedöma om de bevarade säckpiporna var med i slaget. Intressant är dock att Slaget vid Bannockburn då och till idag är av gigantisk nationell betydelse för Nationen Skottland och den nationella känslan.

Säckpipor var också vad man spelade up-marsch musik med och de gör instrumenten till kraftfulla nationella symboler och det gäller Skottland mer än något annat land trots att de förekommit i många kulturer och vid den här tiden förekom i flera europeiska regioner:

"In the early part of the second millennium, bagpipes began to appear with frequency in European art and iconography. The Cantigas de Santa Maria, compiled in Castile in the mid-13th Century, depict several types of bagpipes. Though evidence of bagpipes in the British Isles prior to the 14th Century is contested, bagpipes are explicitly mentioned in The Canterbury Tales (written around 1380): 'A baggepype wel coude he blowe and sowne, /And ther-with-al he broghte us out of towne.'"

Från: Bagpipes | Wikipedia

Säckpiporna dog emellertid huvudsakligen ut i Europa precis som i Afrika och Mellanöstern. För mig tycks det självklart:

  • De låter högt och det är bra i strid.
  • När bättre alternativ kommer är de inte lika attraktiva.
  • Därför att ärligt talat presterar säckpipor inte lika tilltalande musik som andra instrument.

I Skottland höll de sig dock kvar och anledningen till det är kanske samma som att några väldigt gamla säckpipor kanske från Slaget vid Bannockburn är bevarade.

Säckpipa är associerade till i Skottland traditionell uniform. Både säckpipa och traditionell uniform är bevarat i Storbritannien varigenom enhet gick att skapa. Exempel på musiken och uniformerna har vi nedan:

Och här både hur kraftfullt det ser ut kombinerat med marscherande (och beroende på smak även hur illa säckpipor faktiskt låter för tror jag många som inte associerar dem till andra frågor):

Att marschmusik allmänt i många länder över tiden hållit kvar vissa gemensamma komponenter rörande musikinstrument, sångstycken och uniform (även om den oftare ändras mer allmänt) är säkert också ett exempel på det d.v.s. det har använts i slag som associerats till nationell stolthet.


Säckpipor hade en påtaglig roll för up-marsch musik också under Andra världskriget. Det har de också än idag och när Britterna tvingades lämna Hong Kong över till kommunistisk diktatur marscherade de sista trupperna upp på båten spelandes säckpipa.

5. Up-marsch musiken är urgammal

Up-marsch musiken har mycket troligt följt "människan" så länge vi haft vår unika förmåga att kommunicera vilken jag och en del andra menar har kopplingar till vår förmåga att uttrycka musik (vilket är en viktig anledning till att den språkliga neurovetenskapliga modell med sångfåglar som nu är möjlig troligt blir oerhört viktig för kommande forskningsprojekt därför den fångar en viktig komponent mycket avgränsat i en djurmodell tillräckligt enkel att studera och också möjlig att studera rent fysiskt "nära" vilket för människa är begränsat till ett fåtal möjligheterna i samband med operationer).

Att bevisa att detta följt oss även väldigt långt tillbaka i historien är dock praktiskt omöjligt även om det saknas anledning att tro att de urgamla musikinstrument som hittats endast skulle ha använts för sociala samkväm och inte också för att egga upp stammen till konflikt.

6. Vikten av att media beskyddar demokrati och pressfrihet

Den association mellan up-marsch musik och polariserade situationer med ofta väpnad konflikt gör att många känner en viss oro för det som företeelse särskilt inom områden associerade till nationella frågor därför att det är rörande just dessa som vi haft väpnade konflikter vi minns.

Delvis är den rädslan motiverad i den mening att riktad information av den här typen går att utnyttja för att skapa konflikter. Samtidigt har jag svårt att se att det är annat än vad som ofta kommer senare i rörelsen byggd på äldre konflikter under förutsättning av en övergripande centraliserad kontrollerad eller tekniskt begränsad allmän spridning av information.

Fria media innebär att riktad information balanserar varandra och det blir svårare att polarisera konflikter. I vissa situationer ökar dock känsligheten även under dom förutsättningarna och det upplever jag gäller just när en äldre redan polariserad konflikt finns eller där man angrips. Just av denna anledning ska man vara försiktig med negativa stereotyper, symboler m.m. som polariserar en konflikt snarare än att mer konstruktivt uttrycka vi-känsla (se [1] för längre genomgång av problemet).

Däremot menar jag precis som jag uttryckt flera gånger att när fria media i sig är hotat eller i frågor rörande demokrati spelar man för att vinna. I dom situationerna är det helt accepterat att besvara polarisering med att göra det bättre (media kommer alltid vara skickligast när de inser det och spelar för att vinna), genomföra riktad granskning o.s.v.

Den bästa förklaringen av konceptet play to win hittade jag för ganska länge sedan i en artikel om dataspel. Vad som beskrivs nedan fångar vad det handlar om:

"In the world of Street Fighter competition, there is a word for players who aren't good: 'scrub.' Everyone begins as a scrub---it takes time to learn the game to get to a point where you know what you're doing. There is the mistaken notion, though, that by merely continuing to play or 'learn' the game, that one can become a top player. In reality, the 'scrub' has many more mental obstacles to overcome than anything actually going on during the game. The scrub has lost the game even before it starts. He's lost the game before he's chosen his character. He's lost the game even before the decision of which game is to be played has been made. His problem? He does not play to win."

Från: Playing to Win | Sirlin.net

När det gäller media är samhällsvärde grunden därför att även om andra områden kan ge nödvändiga intäkter är samhällsvärdet vad som ger dessa förutsättningar att kvarstå som långsiktiga aktörer trots den ökad kostnad större entiteter alltid bär och som annars utan det utökade förtroende samhällsvärdet föder gör att enkla aktörer alltid konkurrerar ut dessa över en längre tid.

Bevarande av det samhällsvärdet kräver bl.a. att man inte icke-konstruktivt polarisera konflikter eller för den delen gnäller en massa över andra aktörer (och därmed lyfter ut sig själv från delar av samhället som inte längre ser samlat samhällsvärde hos dessa samtidigt som det konkret reducerats).

På samma sätt gäller att när förutsättning att bibehålla samhällsvärde d.v.s. pressfrihet eller demokrati är hotat är hotat spelar man för att vinna kortsiktigt. Jag gjorde ett par koncept-skisser på svenska möjliga att vid behov mer utvecklad använda i en fråga rörande demokrati som demonstrerar ungefär hur sådant görs (även om de skarpt givetvis är bredare och otrevligt mer genomarbetade) i [2].

Risk för "missbruk" rörande sådant finns alltid och det manifesterar sig typiskt aldrig i någon enskild "incident" som gör skada utan skada kommer när en allmän kultur uppstår i grupper av besläktade frågor där även media börjar bli för känslomässigt engagerade och själva allt för mycket tar ställning och börjar spela för vinna i frågor de ska bevaka. Bevakning av varandra liksom att universitet m.fl. gör det samma begränsar dessa risker.

Lika viktigt är att bygga den grundläggande förståelsen av att när någon politisk entitet begränsar medias möjlighet att beskydda demokratin är det korrekt att alla hugger denna i ryggen riktigt intensivt en period. Båda dessa saker är lika viktigt för att media ska kvarstå som beskydd av demokrati och byggare av samhällsvärde.

7. Att bygga värden med positiv up-marsch musik

På samma sätt som att positiva stereotyper kan bygga värde gäller att up-marsch musik också är styrd av kontext. Används riktad information för att hetsa till krig är det i de flesta (men inte alla) fall fel. Men att bygga en stolthet, vi-känsla m.m. i andra kontext är inte på något sätt fel utan ger tvärtom i många situationer värde och bygger på en grundläggande funktion i människan viktig för att prestera.


Propaganda för skandinavism var säkert oerhört kontroversiell sista åren det var mer aktuellt. Att vi inte upplever den här typen av propaganda som infekterad idag visar att frågan är lämpligt förgulligad och knappast innesluter några särskilda risker. Association mellan den och rörelser med främlingsfientlig är en risk men genom att lyfta ut symbolerna från sådant kontext till att skapa gemensam enhet för hela nationen förhindras det.

Därav att det absolut inte finns någon orsak att inte fira Nationaldagen eller få nöje av flaggor. Tvärtom som jag argumenterat tillför det både värde för medborgarna, nationens övergripande ekonomi och motverkar dom negativa problem som skapas när destruktiva element istället fångar upp dessa (se [3] för en genomgång).

8. Referenser

[1] Undvik negativa stereotyper i frågor som kan bli infekterade.
Nyhetsbloggen.
Längre genomgång av problematiken med negativa stereotyper i infekterade konflikter d.v.s. polariserade.

[2] Senaten behöver kontrollera anti-amerikansk verksamhet.
Nyhetsbloggen.
Exempel där stereotyper används i en fråga som bedöms ev. beroende på hur saker utvecklas kan ha betydelse rörande demokrati.

[3] Flaggan för ökad produktion, gladare människor och minskad främlingsfientlighet.
Nyhetsbloggen.
Här går det värde som firande av nationaldagen, flaggviftande och andra för hela Sverige gemensamma aktiviteter skapar.

[4] Stereotyper för att skapa motivation istället för skada.
Nyhetsbloggen.
Genomgång hur positiva stereotyper kan användas för att skapa motivation utan problem.

[5] Kvinnor tänker efter och män reagerar vid fara.
Nyfiken vital.
Diskussion av en studie som visade på en skillnad som berör "impulskontroll" vid fara där skillnad mellan män och kvinnor sågs. Studien är intressant därför att detta kan förklara ganska mycket samtidigt som det är en av få skillnader mellan könen som setts i hjärnans funktion.

[6] Barn lär sig könsroller vid lek.
Nyfiken vital.
Ett möjligt exempel på könsroller passerar mellan generationerna men också ett möjligt exempel på [5].