Volvo personvagnar var ett företag som höll kvalitet trots Fords år av vanskötsel. Att det såldes till kinesiska Geely är ingenting jag tror kommer gynna varken företagande i Kina eller i Sverige, och är en förlust för Sverige som åtminstone jag redan räknar som klar.
Inte heller tror jag att Zhejiang Geely Holding Group är något direkt problem för Sverige så länge vi är medvetna om att ägarna är entitet tämligen explicit under kinesiska kommunistpartiets kontroll. D.v.s. de enorma folkstormar vi vant oss vid där både svenska medborgare och politiker är beredda att vada genom blod för att hålla industrilaster nöjda är en sak från gårdagen. Det går inte att diskutera något form av bidrag, förändring av lagstiftning eller lån med en aktör som står under en diktaturs kontroll när denna är så oerhört inflytelserik i EU som kinesiska kommunistpartiet är.
BMW är en betrodd europeisk biltillverkare. Att sätta en person när hot mot livet finns i en bil tillverkad av en entitet tämligen explicit under en diktaturs kontroll där tillfälligt vansinne hos envåldshärskare rent av kan starta det tredje världskriget är inte vad vi någonsin ska eller kommer göra. Inte heller kommer Volvo Personvagnar nu efter köpet någonsin ge Sverige något och ju snabbare det försvunnit desto mindre smärta.
Att agera i en demokrati kan säkert bli en omställning även för Zhejiang Geely Holding Group och förhoppningsvis mer en upplevelse för deras medarbetare att privat i hemma berätta om för betrodda medlemmar av familjen och mycket nära vänner.
Helt visst road läser jag i Dagens Nyhets nätupplaga att en europeisk (Är det en pan-europeisk organisation? Vilka är man underleverantörer till? Är den europeiska biltillverkaren BMW också medlemmar?) organisation för underleverantörer störs av säkerhetskraven runt kungafamiljen där man menar att en mindre säker kinesisk bil är bättre än en europeisk bil:
"Lars Holmqvist, chef för Clepa, den europeiska organisationen för underleverantörer inom fordonsindustrin, ilsknade till när han såg att det var en BMW som körde närmast efter kronprinsessan Victorias och prins Daniels öppna vagn i bröllopskortegen som på lördagen följdes av miljoner tv-tittare."
Från: ”Osäkra” Volvo hoppas på nästa kungabröllop | DN
Rimligen måste Holmqvist ha kontroll över säkerhetsnivån för bilarna och oavsett om den inte var lika dålig som Säpo uppger måste han rimligen tycker man inse att det inte går att sätta personer viktiga för landet i en situation där ett hot mot deras person finns i en bil tillverkad av en entitet under kinesiska kommunistpartiets tämligen explicita kontroll. Eller är han drabbad av någon form av förvirring?