Musik i en generell modell för språket

2010-06-23

När man som jag försöker skapa en allmän modell för riktad information (t.ex. musik, insändare, reklam m.m.) för att uppskatta dess påverkan och spridning och möjliggöra praktiska applikationer oavsett om det är tillämpning för tidningar, miljö- och demokratiorganisationer, statistiskt prediktion, konst eller andra områden där språkets uttryck är vad som påverkar eller indikerar vad som händer just nu var det tidigt lätt att se att man behöver dela upp språket i olika ganska väsenskilda delar.

Vårt språk består trots en lateral helhet av "olika" språk som har olika ursprung i tid och genetik (via evolution, mutation eller DNA-segment passerade via virus och cirka hälften av vårt DNA kommer från just virus vilka ofta "övervintrar" hos fåglarna). Vissa "språk" som kroppsspråk och ansiktsuttryck har stora likheter i sitt övergripande koncept med (tror jag) alla däggdjur (se bl.a. [1] och [2]). Detta språk handlar mycket om att uttrycka ett avgränsat budskap - en komponent - för ögonblicket.


Egyptiska ansiktsmasker från konst och kreativitet. Orsaken till att dessa och andra kulturella konstuttryck stimulerar vår kreativitet är att de bär på mening men den är inte specifik utan uppmuntrar till en tolkning av vårt befintliga tillstånd där associationer mellan befintlig kunskap som skapar ny förståelse stimuleras. Detta därför att du uttrycker med ett språk hörande till ögonblicket men där ögonblicket varierar därför att budskapet frysts i konst.

Det samma gäller gesterna som är oerhört tydliga i vad som avses oavsett om vi pekar, välkomnar med armarna, vinkar eller hotar någon och särskilt när de kombineras med ansiktsuttryck och övrigt kroppsspråk (men de är separata i min modell därför att gester är en inlärd tillämpning av kroppsspråk en mer avancerad hjärna klarar av och det har stor betydelse).

En mästare som otvetydigt dokumenterat - nästan systematiskt - ansiktsuttryck, gester och andra delar av vårt visuella språk och kanske också i text är givetvis Leonarda da Vinci. I Den sista nattvarden använder han gester (och andra komponenter) för att ge målningen ett starkt budskap (se också [3] rörande gester och hur de bär mening i ögonblicket) med en känslomässig helhet (en "berättelse") om än skildrande ett ögonblick:

Den sista nattvarden
Att Den sista nattvarden i ögonblickets språk här optimerat på gesterna givits styrka av den stora mästaren gör den så stark att en del rent av upplever att den bär på "hemliga budskap". Även om den kan tänkas inkludera även "gömda" visuella komponenter är det med största sannolikhet endast mästarens verktyg för att skapa en målning som är stark i "språket" för att göra att betraktaren upplever kraftfull känsla och "mening" utifrån den egna tolkningen i ögonblicket snarare än den högst tvivelaktiga situationen att da Vinci skulle ha målat en "skattkarta" till någon djup mörk hemlighet.

Det finns fler områden i språket som jag identifierade och alla bär i hjärnan dels laterala egenskaper där de påverkar övergripande men i samtliga fall finns också tydlig association till ett eller ett fåtal områden i ögonblicket (vid neuroimaging antar man praktiskt att allt sker i en tidpunkt och att endast vissa "toppar" har betydelse meda övrig aktivitet i hjärnan om än varierande är "bakgrundsbrus" vilket man dock vet inte riktigt stämmer) i hjärnan vilket också indikerar att de skiljer sig "evolutionärt" rörande när och var de utvecklades eller varifrån det genetiska materialet kom.

Området som erbjöd det största nöjet att följa - givet att jag var ordentligt fördjupad i den skriva texten sedan så många år kanske p.g.a. dyslexin har jag aldrig haft annat än ett ytligt intresse av musik innan min modell förde mig till den - var musiken. Samtidigt som den delar egenskaper med text och särskilt poesi, debattartiklar och liknande är musiken mycket kraftigare i påverkan och så annorlunda. Musiken är samtidigt obegriplig och oerhört lätt att ta emot och "förstå".

Jag upplevde musiken när jag från i början av juni 2009 på allvar började med att försöka förstå musiken ungefär som Daniel M. Russell uttryckte i följande inlägg och som jag läste för kanske en vecka sedan senare den dag som jag för första gången kände mig säker på att jag skulle komma igenom med musiken i modellen:

"I love the complexity, the convolution of heartfelt song and cerebral musicsmithing. Orlando’s time was an age when the composers would insert all kinds of wordplay and counterpoint play—crossing melodic lines to indicate the cross, a sudden ascent to suggest a rising to heaven, with a corresponding leap octaves downward as the plot is betrayed.

There’s no getting around it, the music is simultaneously complex and while also immediately perceivable."

Från: Recognition in musical sensemaking

Inlägget han skriver uttrycker riktigt bra mycket av vad som gör musiken speciell och det var då riktigt upplyftande att läsa det.


Zebrafinken.

En fördel för mig när jag tittade på musiken var troligen just att jag aldrig haft annat än ett ytterst ytligt intresse av musik och t.ex. aldrig ägt en stereo. Musik var vad jag huvudsakligen innan nu lyssnat på när jag kört bil och det var många år sedan.

Är ett område nytt snarare än att man redan lärt sig mycket om det är när konceptet är speciellt ibland till fördel. Särskilt kan det gälla musik som faktiskt är ett grundläggande språk och ett språk som skiljer sig från övriga. Att uttrycka vad det är och därmed förstå det kan därför vara svårt och att betrakta det utan att implicit bära på befintliga modeller kan ha varit till fördel.

Idag tror jag dock att jag nådde fram med musiken även om ett troligen relativt omfattande arbete kvarstår för att få in det meningsfullt i modellen (mer än den förenkling som idag finns mer för syns skull än att modellen just för detta område enkelt går att tillämpa).

Först ska det också uttryckas rörande några övergripande koncept i artiklar m.m. även om jag knappast går in på detalj just rörande musiken (^_^) Anteckningar rörande det samlade jag mest av en slump i:

Riktad information - Synopsis och material

Det berör egentligen ingenting om hur det kan modelleras men däremot pekar det ut den förståelse som gjorde det möjligt att förstå musikens språk och därmed se hur det kan modelleras. I någon mening har jag insett detta ganska länge men aldrig riktigt medvetet troligen just därför att musikens ursprung liksom själva musiken är väldigt annorlunda.

Även om jag skulle ha fel i antaganden jag gjort om det genetiska språng uppåt människan gjorde (d.v.s. att vi via virus tog upp genetiska anlag som ursprungligen kommer från sångfåglarna) och som gav oss känslomässig helhet i språket via musiken (samtidigt som vi slutligen reste oss upp och började gå på två ben precis som fåglarna och verkligen att "standing tall" är ett till språk och det saknar övriga primater) till att bygga "riktigt" språk - se det som förmågan och önskan att sjunga tvingar oss till att sluta att börja uttrycka oss i stycken - med där vi började uttrycka oss i meningar och zebrafinken med flera sångfåglar bara är en ytterst kraftfull djurmodell för språk och inlärning med stora genetiska, strukturella och funktionella likheter med människan har det ingen betydelse eftersom det ändå gav helheten.

Eftersom inlägget rört musik kan det vara lämpligt att avsluta med musik och för det kan Jerry Reed - Texas Bound and Flyin passa bra:

Därför att:

1. Musik handlar i någon mening lite om att just flyga.

2. Dessutom därför att en hammer inte bara är ett uttryck för en bil utan också:

"(music) In a piano or dulcimer, a piece of wood covered in felt that strikes the string."

Från: Hammer | Wiktionary

3. En hammer lika intressant här är också en omskrivning för en hidden markov model:

"In a regular Markov model, the state is directly visible to the observer, and therefore the state transition probabilities are the only parameters. In a hidden Markov model, the state is not directly visible, but output, dependent on the state, is visible. Each state has a probability distribution over the possible output tokens. Therefore the sequence of tokens generated by an HMM gives some information about the sequence of states. Note that the adjective 'hidden' refers to the state sequence through which the model passes, not to the parameters of the model; even if the model parameters are known exactly, the model is still 'hidden'."

Eller som Jerry Reed uttrycker det:

"Well if I can keep it on the ground when I put that hammer down
Then I'll be Texas bound and a flyin'
I've got my ten in the wind, let it all hang out again
'Cause how you gonna win if you ain't tryin'

4. En ten förutom att vara ett räknetal är också:

"(countable) (US) (slang) A superb specimen.
(countable) (Jamaican) (slang) A beautiful woman."

Från: Ten | Wiktionary

Denna musik handlar också väldigt mycket (men inte bara) just om att uttrycka sådant och ett vackert exempel med en spännande likhet mellan sångfåglarna och människorna rörande uppvaktning har i följande två forskningsnyheter:

Love Ballad Leaves Women More Open to a Date | Sciencedaily
Singing To Females Makes Male Birds' Brains Happy | Sciencedaily

Det är språket för efectos especiales - specialeffekterna och att uttrycka musiken i en generell modell är på sätt och vis att berätta luftens känsla med jordens rationella språk.


På sätt och vis kan man se det som att delar - den övergripande helheten där känsla uttrycks över långa stycken med lyrik, tal eller text - av vårt språk är drakarnas språk. Kanske en genetiskt rest från dinosaurierna som när den nådde oss via virus från sångfåglarna kombinerad med allt vi redan hade skapade något större.

Och verkligen om man klarar att uttrycka en modell för musiken - inte för att jag skulle använda the hammer - har man något där man hoppat upp ovanför övriga. Ännu mer så om modellen predikterar forskningen inom sitt eget område där allt nytt bara bekräftar den.

Referenser:

[1] Hundar och katter kan lära sig förstå varandra
Utmärkt exempel på hur denna typ av språk till stor del är gemensamt för däggdjuren i den mening att det grundläggande konceptet är det samma.

[2] Ansiksuttryck
Sammanställning av forskningsnyheter jag publicerade när jag följde forskningen runt ansiktsuttryck för att få en förståelse av detta språk.

[3] Orangutanger talar med gester
Diskuterar studie rörande det språk med gester orangutanger har och den modell som används för att tolka in betydelsen i dem. Notera att gester bär en avgränsad mening och därför inte är jämförbart med t.ex. skriven text eller musik med eller utan lyrik.