comScore har gjort en uppsattning av marknadandelarna för display annonsering för US under Q1 2010. Uppgifterna kan tyckas mindre relevanta för Sverige men är i praktiken mycket intressanta att följa.
Vad är display annonsering?
När det gäller display annonsering handlar det om annonser med varumärke, logga eller liknande väldigt enkel annonsering typiskt vad som kallas bannerannonser. Inte sällan bland medelstora aktörer, t.ex. tidningar på nätet, säljs den över många sidor per sidvisning och är ofta mycket dyr.
Marknadsandelar för internets största aktörer
Siffrorna nedan rör endast just display annonsering och t.ex. inte de annonstyper Google huvudsakligen säljer på egna webbplatser samt mäklar till andra. Hade alla typer av annonstyper inkluderats här hade siffrorna sett väldigt annorlunda ut och t.ex. är Google mycket större än Facebook och övriga. Det finns flera andra begränsningar i siffrorna man ska vara medveten om och de diskuteras längre fram.
Den ser vi fördelningen i andel av totalt antal visningar av display annonser:
I siffror framgår skillnaden mellan mindre sajter bättre. Mest intressant är dock att konstatera att Facebook nu är större Yahoo! för display annonser. Det är heller inte alls den enda typen av annonser de visar utan har också andra typer inklusive olika typer av sponsrade sidor.
Facebook.com | 176,307 | 16.2% |
Yahoo! Sites | 131,555 | 12.1% |
Microsoft Sites | 60,187 | 5.5% |
Fox Interactive Media | 53,823 | 4.9% |
AOL LLC | 32,100 | 2.9% |
Google Sites | 25,852 | 2.4% |
Turner Network | 15,685 | 1.4% |
Glam Media | 7,819 | 0.7% |
eBay | 7,483 | 0.7% |
Tagged.com | 6,804 | 0.6% |
Annonsnätverk på andra sajter ej inriktade
Här gäller att flera av sajterna precis som mer sällan svenska tidningar har annonsnätverk som sträcker sig utan för egna sajter. Det innebär att annonsering säljs ofta i paket för olika sajter och visas både på de egna och diverse andra. Här påverkar det åtminstone Yahoo! och Microsoft som har stora annonsnätverk hos andra aktörer. Facebook har däremot inte sådana nätverk och mycket sannolikt är därför både Yahoo! och Microsoft var för sig tydligt större än Facebook om dessa nätverk skulle räknas in.
Värdet det till för annonsnätverken är att det ofta är lättare att snabbare ge det antal sidvisningar av aktuell banner man sålt och därigenom kunna sälja annonser i högre takt. Dessutom är riktad annonsering lättare att sälja på egna centrala välkända sajter och genom i paket föra in andra sajter öppnar man utrymme på sajter lättare att sälja annonser på. Det behöver inte vara en nackdel för kunden även om det är något att vara mycket observant på när reklam köps.
Marknadsandelar utan externa annonsnätverk är intressant att se
Just genom att en kvalitetsskillnad föreligger mellan display annonser sålda till kvalitetssajter och mer ospecifierade sajter är det som comScore gjort intressant att som ett komplement se marknadsandelarna för dessa. Det är rimligt att förvänta sig att utvecklingen fortsätter gå så att dessa bättre av kunderna betraktas som två ganska olika affärer.
För Facebook kan t.ex. ge förutsättningar riktade satsningar med mot god kontroll över vilka man når och kompletterat med en lång rad andra åtgärder sponsrade sidor, dataspel, text annonser m.m.
De största kvalitetssajterna är prisvärda
När det gäller internets största sajter upplevs ofta att annonseringen är prisvärd med samtidigt hög tillförlitlighet rörande vad man betalar för. Jämfört med medelstora t.ex. rörande Sverige större tidningar upplever många att den är tydligt dyrare.
Annonser ej inkluderade
comScore har givit följande förtydligande om vilka typer av display annonser de ej avser:
"Display ads include static and rich media ads; excludes video ads, house ads and very small ads (< 2,500 pixels in dimension)"
Relaterat
Fler inlägg om Facebook i urval:
Facebook Like knappen på din sajt steg för steg | Nyhetsbloggen
Tipsa om länkar i Facebook med bookmarklet direkt från sidan du besöker | Nyhetsbloggen
Ännu fler nyheter och guider om Facebook hittas via:
Sociala nätverk och media - 2. Facebook | Nyhetsbloggen
Några analyser och nyheter om annonsering i urval:
Problemet med att horoskop menar att jag ska delta i tävlingar | Nyhetsbloggen
En kul idé om en ny annonstjänst | Nyhetsbloggen
Google har förbättrat Adsense länkenheter | Nyhetsbloggen
Pressmeddelande från comScore: