När det gäller mitt arbete med Hedonimeter där jag försöker få fram ett framverk enkelt att använda rörande påverkan av riktad information och hur idéer rör sig har jag följt allt mycket. Google är bland vad jag följt längst tid.
Google har varit tilltalande att följa därför att:
- De genom riktigt stor bredd uppvisar väldigt mycket men ändå med möjlighet att känna igen taktik, strategi och samlad problematik.
- De möter allmänna utmaningar som för dom blir övertydliga därför att de är stora.
- Genom hög kompetens i flera områden har jag dessutom många gånger fått både inspiration om vad som är viktigt att titta på.
- En del tekniska lösningar är vad jag kommer ha nytta av när jag bygger plattform för automatisk analys.
Google har jag många gånger utifrån detta kommenterat om än inte samlat. Det kan nu vara intressant att göra en sådan uppföljning rörande några större övergripande frågor som jag bedömer mycket kommer ner till.
I denna den första artikeln ser vi över begränsningar av vad som kan kommenteras samt frågorna kortfattat övergripande.
Googles stora utmaningar
För Google har jag inte tagit deras fullständiga bredd (bl.a. har Android och en del liknande uteslutits enligt kommentar längre fram). Jag ligger också efter tidsmässigt när det gäller noggrannare uppföljning.
Däremot har i princip fram till nutid allmänt följt hur de utvecklats i områden jag tidigare identifierat som viktiga. Några av dessa övergripande områden skrivet i negativa termer (d.v.s. som risk) är:
- Svårighet att nå helhet.
- Riskerar att växa snabbare än kvalitetsproblem fångas upp.
- Paranoida idéer om Google.
- Traditionella media tycker illa om Google.
- Kan missa nya områden kritiska för fortsatt framgång.
- Ny inspiration och innovation bromsas.
Att vi skriver dem som risk innebär att vad som gör dem viktiga handlar om både om potentiell skadeverkning och sannolikheten för denna. Är sannolikheten låg kan det ändå vara ett prioriterat område om skadeverkningen är hög. Listan i sig ska dock inte tolkas som jag menar att realiserade risker finns för dessa utan det är viktiga områden som följts upp och kommer kommenterats enskilt i kommande artiklar.
Att bedöma skadeverkning och sannolikhet
Det är svårt att göra en seriös bedömning av skadeverkning. Vissa områden är självklart lätta att se en potentiellt stor skadeverkning inom men dessa hör också till Googles verkliga specialistområden. Ett exempel är att deras sökresultat skulle börja prestera signifikant sämre än övriga sökmotorer. Dessa är oerhört svåra att meningsfullt bedöma som utomstående.
Intressantare är hur Google "samlat" upplevs samt de nya områden de ger sig in i. Jag har där vägt in hur Google själva tycks värdera en fråga t.ex. genom stora investeringar där skadeverkningen är att värdet ej nås.
Vad jag allmänt värderat högt är också när Google går in i ett nytt område där internet allmänt inte levererar lösningar men där storleken är stor långsiktigt. Ett stort antal produkter och lösningar går att rikta mot skola och universitet och det bedömer jag som kritiskt därför att om Google klarar att nå in är det långsiktiga värdet enormt via flera mekanismer med spridd:
- Chansen till försäljning av enterprise-lösningar mot undervisning ökar ju fler enskilda delar som blir vanliga. Det kommer i sin tur öka möjligheten att sälja till fler företag genom ökad kunskap hos Google och värdefulla case.
- Desto fler studenter som t.ex. utvecklar widgets m.m. eller arbetar mot deras enterprise-lösningar ju större marknad för Google skapar dessa ute på företagen.
- Barn, ungdomar och studenter sprider kunskapen om produkter och tjänster till familj och vänner. I dessa områden hör dessa faktiskt till den enskilt viktigaste gruppen för att nå ut till folk i deras föräldrars åldersgrupp och äldre.
- Dessa grupper tenderar också utveckla nya lösningar som kanske inte är lönsamma för någon men som skapar en allmän mängd lösningar och produkter som stärker Google.
- Det kan dessutom stimulera rekrytering även om jag bedömer det som det minsta värdet.
Viktigt är vidare faktorer som jag redan sett orsakat stora problem för Google. Dessa har allmänt till vad som mycket väl fortsatt kan orsaka väsentliga problem och förvärras. De är därför kritiska och åtgärder Google gör som positivt tycks inverka på dessa liksom problematik där inga nya lösningar går att se måste anses signalera väldigt tydligt Googles allmänna förutsättningar.
Sammantaget handlar detta med andra ord när det gäller skadeverkning och sannolikhet inte om exakta siffror.
Android och mer nytt har gjort Google svårare att följa
Med tiden har Google blivit allt mer problematiska att följa. De har växt kraftigt i bredd samtidigt som följt fler aktörer. Där har vi nu bl.a. Android.
Även om många uppfattar att trender runt t.ex. politiska partier, miljöfrågor m.m. borde vara mer komplicerade hör menar jag hemelektronik till det mest utmanande och varken för iPhone eller Android kan jag påstå att jag nått så långt att jag presterar bra.
Att se vad som avgör spridningen av Android avgörs från oerhört många faktorer samtidigt verkande. Det handlar t.ex. om upplevelsen av gränssnitt, mobilerna som väljer Android, applikationerna som blir tillgängliga, "trender" hur Google allmänt uppfattas, hur de uppfattas bland utvecklare, ekonomiska förutsättningar att tjäna pengar och oerhört mycket mer.
Även om det är enkelt att identifiera verkande faktorer som är viktiga för mobiler med mera hör dessa inte till det mest utvecklande att identifiera påverkan utifrån hur Android presterar. För hemelektronik finns i så fall enklare saker där tyngre faktorer mer entydigt optimerats.
Problematiken är inte att utelämna Android utan att risken är att allmän påverkan på Google och övriga lösningar från Android missas. Jag bedömer inte att det är något större problem idag därför att den enda tungt allmänt verkande faktor jag ännu tror finns är väldigt uppenbar. Denna kommer diskuteras i uppföljande inlägg. Längre fram kan Android och en del andra lösningar orsaka större problem om jag inte mot all förmodan börjar följa dem.
Diskussion om problem, verkande faktorer m.m.
Här samlas länkar till kommande uppföljande inlägg.
Hur går det för Google? | Nyhetsbloggen
Google Voice öppen för studenter och de för ut Google | Nyhetsbloggen
Satsning på skola med Google Geo Teachers Institut | Nyhetsbloggen
Tunga trender som skapar morgondagens internet | Nyhetsbloggen
Google TV skapar lättare lateralt värde från TV med webb | Nyhetsbloggen
Betydelsen redaktionellt media har för Google | Nyhetsbloggen
Att uppmuntra till positiv förändring hos företag med Youtube som exempel | Nyhetsbloggen
Googles gemensamma visuella koncept för lateral komponent och transaktions plattform (se även Facebook köper Sharegrove och det berättar om en ny värld)
Är Youtube kreativa på Google-kritiska nivåer? (se även Övning för ökad kreativitet med mentala bilder skapade från M.C. Eschers konstverk och Kreativitet och inspiration)