Att få Drupal att skapa sidor med PHP

2010-05-06

Efter att ha installerat DrupalHedonimeter såg jag att det inte från start gick att skapa sidor med PHP. Det är en bra grundinställning eftersom PHP innebär stabilitets- och säkerhetsproblem man behöver vara medveten om innan man börjar använda det.

Jag ville dock som administrator kunna skapa PHP-sidor därför att det gör det lättare medan jag experimenterar med API:er jag kommer använda i vad jag bygger. Dessutom kommer troligen vissa vanliga sidor med PHP vara användbart.

Att sätta på Text format för PHP

Vad som styr vad som går att skriva på sidor och artiklar är text format. Dessa ställs in genom att första gå till Configuration därefter Content authoring och slutligen Text formats.

För att få PHP att bli ett alternativ krävs att man först går till modules och klickar i PHP filter och trycker på Save configuration.

Drupal - Modules

Genom att därefter gå till Text formats går PHP att lägga till som ett alternativ. Det sker genom att där välja Configuration för PHP code och ange de rollar som är tillåtna att skriva sidor i PHP. Normalt bör det bara vara administrator.