Resor på Google Nyheter V: Vad som påverkar sökresultat

2010-04-05

Även om jag inte hade tänkt att göra en uppföljning av sökordet resor på Google Nyheter redan nu gör jag en begränsad sådan. Målet med fallstudien är att peka ut ungefär hur Google Nyheter fungerar och där finns några saker värda att peka som sämre framgått tidigare.

1. Grundförtroende ger naturligt höga resultat
2. Äldre nyheter kan gå före en tid
3. Nyhetssajter utan grundförtroende
4. Titeln har betydelse
5. Reaktioner hanteras tydligt ämnesrelaterat
6. Utbyggnad och komplettering kan påverka
7. Att strukturera nyheter och tänka meta-information
8. Påverkan från fallstudien kommer ganska snart gå bort
9. Sökresultaten topp tio (skärmdump)
10. Relaterat

1. Grundförtroende ger naturligt höga resultat

Viktigast här är en egenskap hos sajterna som vi kan kalla (approximera till) grundförtroende. När det gäller våra större tidningar har åtminstone de lite större jag följt här och troligen de flesta i övrigt denna egenskap.

Sajter med grundförtroende går högt upp i Google Nyheter utan bromsande faktorer. Vad som oftast avgör är istället färskhet. Vi kan t.ex. för sökresultaten nu se hur Upsala Nya Tidningen klarar för sökresultaten nu gå in på plats fyra för en två timmar gammal nyhet:

Praktik på andra sidan jorden | UNT

Detta trots att UNT.se är dåligt byggd och därför knappt klarar att ranka i webbsökningen (dåligt även på sökord som uppsala m.m. - jag är direkt fascinerad att de helt i onödan väljer dåliga sökresultat), får riktigt dåligt med spontana blogglänkar (mer av andra kvalitetsproblem än redaktionellt innehåll) och har otaliga andra problem med sajten.

Däremot har UNT grundförtroende därför att den funnits länge och har redaktionell trovärdighet och för Google Nyheter är det viktigare. Man kan om man vill försöka vara rolig jämföra Google Nyheter med ett naturreservat där man värderar dessa faktorer tydligare därför att det är separerat i en kanal där det har värde och poäng för dom som väljer denna kanal. I webbsökning är sådant svårare att göra därför att sökresultaten där måste vara optimerat mot att ge dom sökresultat folk allmänt efterfrågar och det är inte bara tidningar utan webbutiker, uppslagsverk, bloggar, föreningar, sjukhus m.m.

2. Äldre nyheter kan gå före en tid

Vi kan dock också konstatera att Expressen dominerar över UNT med nyheter som är 4 timmar, 5 dagar och 1 dag gamla. Vad som spelar in där är länkarna härifrån till Expressen tidigare i fallstudien.

Uppmärksamhet som kan ge den effekten bedömer jag korrekt delas in i två grupper (grovt approximerat):

1. Vad som här värderats för länkarna från Nyhetsbloggen kallar jag branschförtroende därför att Nyhetsbloggen är inriktad just mot detta ämne och denna bransch. Det är också min blogg och jag är tämligen känd för att rent neuropsykiatriskt ha onormalt svårt att bryta mot riktlinjer och regler av denna typ.

2. Länkar från bloggar allmänt kan också påverka t.ex. via "toppar" som indikerar att många bedömer en nyhet som intressant. Det är mycket möjligt att Google redan mäter eller kommer mäta likartade faktorer på annat sätt t.ex. från sociala medier eller hur folk klickar i sökresultaten.

När toppar av fall två uppträder är min tolkning att de alltid dominerar över effekten av fall ett och närmast att effekt av ett inte ens ses (bedömt från amerikanska nätet). Däremot kan ett verka när toppar saknas medan många andra bloggar ensamma inte hade kunnat påverka lika märkbart.

Oavsett att detta är lätt att bedöma helt felaktigt är det givet att reaktioner från läsarna via bloggar och ev. andra faktorer kan få både färska och gamla nyheter att ranka högre i Google Nyheter. Påverkan slår där mycket snabbare än i webbsökning där samma typ av reaktioner inte sällan tar längre tid för att ge påverkan.

3. Nyhetssajter utan grundförtroende

Vi kan se nyhetssajter som hamnar betydligt lägre på färska nyheter. Där är det troligen grundförtroende som saknas och vi har t.ex. en sajt rörande hasardspel som ligger 15 med en timme gammal nyhet.

4. Titeln har betydelse

På plats sju ligger Sydsvenskan med en nyhet från 9 mars:

Resa med rabatt‎

Vad jag tror har haft betydelse är att titeln så tydligt indikerar att den handlar om resor. Sydsvenskan är allmänt en sajt jag uppfattar som duktiga på att arbeta med för sökmotorer mer välgjorda titlar än normalt för tidningar på nätet.

I övrigt för vad som gäller för att skriva titlar rätt för Google Nyheter gäller åtminstone följande (även om att problem med något inte behöver vara avgörande eller alls påverka eftersom Google är tämligen duktiga på att hantera problem):

"1. Google extraherar titeln från <title> taggen i sidans källkod.
2. Titeln ska inte vara för kort eller för lång. Just nu gäller att den ska vara mellan två och 22 ord lång.
3. Titeln bör inkludera åtminstone tio tecken.
4. Titeln bör vara skriven som en tydlig nyhetsrubrik.
5. Datum och tid ska ej inkluderas i titeln.
6. Titeln ska ingå både inom <title> taggen och tydligt synlig på nyhetssidan.
7. Använd inte en delsträng av titeln som ankartext i en länk till artikelsidan."

Från: Checklista Google News | Nyhetsbloggen

5. Reaktioner hanteras tydligt ämnesrelaterat

Vidare har Sydsvenskan åtminstone från Nyhetsbloggen länkar rörande resor och det kan ha påverkat. Värdet åtminstone reaktioner av typ ett (men troligen två på samma sätt) uppfattar jag är tydligt ämnesrelaterade för nyhetssajten som får dem.

Detta gäller också webbsökning men här är det tror jag snabbare och tydligare utan gissar jag någon betydelse av internlänkning på nyhetssajten. Det har säkert bl.a. att göra med att nyheter inte ligger hur länge som helst i Google Nyheter utan förr eller senare går bort.

6. Utbyggnad och komplettering kan påverka

En nyhet som kompletterats med mer information kan gynnas i Google Nyheter trots att den åldrats:

"[...] Google News has implemented a recrawl feature that allows us to focus on getting the newest articles around while still ensuring that we're displaying the most up-to-date information. From the moment we discover a new article, we'll keep revisiting it looking for changes. Since we've noticed that most changes to articles occur just after they're published, we revisit articles most frequently in the first day after we've found them. In some cases, we'll even revisit articles we had trouble crawling the first time around. After that, we visit them less often. Either way, we try hard to present users with the freshest news. (We bet whoever wrote "Dewey Defeats Truman" wishes they had recrawl!)"

Från: Google News Comes Back For More | Google News - The official blog

7. Att strukturera nyheter och tänka meta-information

För långsiktig strukturering av det format av nyheter man arbetar med kan det vara gynnsamt att definiera meta-information. Det verkar troligt att Google Nyheter redan eller framöver kommer hantera ett antal faktorer där det är gynnsamt att ha tänka igenom hur man hanterar sådant som lokalisering, personer m.m. Google stödjer också ett format för det och har dessutom gjort en enkel plattform i öppen källkod:

Google living stories i öppen källkod

Även om plattformen kanske inte passar för det egna systemet bedömer jag att dataformatet är excellent och något att starkt ta inspiration från när man uppdaterar sådant för framtiden. Den har också testats på ett par av världens största dagstidningar:

"For the past two months, small teams of reporters and editors from The New York Times and The Washington Post have been experimenting with Living Stories, a new format for covering news on the web."

Från: Open-sourcing the Living Stories format | Google News - The official blog

8. Påverkan från fallstudien kommer ganska snart gå bort

Att fallstudien här påverkat är accepterat och i enlighet med riktlinjerna och det sker för att illustrera hur Google Nyheter fungerar. Även om det är korrekt är det ingenting som bör ske annat en enstaka gånger. Just upprepningen i de fyra mätningarna så nära i tiden gav en helt annan förstärkning än när mätningar sker utspritt.

Här blev det kanske större än tänkt därför att Expressen bevakades rörande annat som kom mellan inläggen i fallstudien och därför ev. associerades en aning och förstärkte tydligt givet att dom var unika i dom inläggen. Det var inte planerat även om risken för effekten borde ha varit uppenbar om jag hade tänkt efter mer.

Samtidigt har deras redaktionella bevakning allmänt varit väldigt fin nu och ganska länge med flera stora avslöjanden, välskrivna krönikor och kulturartiklar. Därför är en viss förstärkning av dem inte ett problem och vad som är korrekt. Jag betraktar det därför absolut inte som ett problem även om det kanske inte hade varit vad jag gjort om jag hade tänkt igenom att inläggen mellan också skulle påverka d.v.s. bland annat:

Analys av Expressens reklam för samlarserier | Nyhetsbloggen
Tiger ser fin ut i tryckt Expressen men bör få diplom | Nyhetsbloggen
Värden Kungahuset ger och rätt bröllopspresent till kronprinsessan | Nyhetsbloggen

Reklam Expressen har för en samlarserier de säljer tillsammans med tidningen som analyserades kort i ett inlägg.

Även om det är troligt att jag fler fallstudier och följer upp denna längre fram i tiden är det otroligt att jag någonsin kommer mäta så tätt i tiden igen. Det just för att undvika så tydliga förstärkningar. Just problematiken med upprepning behöver inte gälla alla bloggar men inriktningen på Nyhetsbloggen mot media gör som jag tidigare skrev den eventuellt annorlunda mot mycket annat:

Resor i Google Nyheter

Den tydliga påverkan vi ännu ser kommer dock normalisera naturligt med tiden. Det kommer troligen heller inte ta särskilt lång tid givet att jag brukar skriva ganska intensivt på Nyhetsbloggen. Så det är snart tillbaka till normalt och knappast att det tar längre tid än 4 - 6 veckor (ingen tid alls rörande sökresultat) och ev. kortare tid än så.

9. Sökresultaten topp tio (skärmdump)

Skärmdump av sökresultaten topp tio som betraktades inför detta avsnitt i fallstudien. Jag valde den presentationen därför att inte påverka upprepat mot nyheter och tidningar igen. Klicka på bilden för att se den i förstoring.

10. Relaterat

Guider, tips och artiklar om Google Nyheter finns det flera bra av här på Nyhetsbloggen som täcker upp många fler frågor och områden. Dessa hittas via:

Google Nyheter (Google News) | Nyhetsbloggen

Tidigare inlägg i fallstudien rörande resor:

Resor i Google Nyheter | Nyhetsbloggen
Resor i Google Nyheter II | Nyhetsbloggen
Resor på Google Nyheter III | Nyhetsbloggen
Resor på Google Nyheter IV | Nyhetsbloggen
Expressen har fortsatta problem med Google Nyheter | Nyhetsbloggen