mynewsdesk är en tjänst för att publicera pressmeddelanden jag bedömer är bland de bättre i Sverige (ev. kommer jag titta på fler). Det bygger jag på hur ofta jag ser pressmeddelanden från dem i sökresultaten på Google och refererade i andra sammanhang samt min erfarenhet av att följa ämnen vi den. Däremot har jag själv aldrig använt dem eller andra tjänster för att skicka ut pressmeddelanden (åtminstone inte de senaste sju åren).
Den går dock att pröva gratis för att skicka ett pressmeddelande. Det har jag ännu inte gjort men registrerade mig för att pröva det lite längre fram kring ett ämne för det. Låt oss därför diskutera hur värdet av pressmeddelanden kan realiseras och möjligheter mynewsdesk ger.
Enkel att använda
Efter att man registrerat sig skapar man ett nyhetsrum för företaget. Det var enkelt att göra även om jag ännu inte lagt till alla uppgifter som är möjliga. Nyhetsrummet är en väldigt praktisk funktioner för journalister och andra som söker nyheter bland pressmeddelanden. Det ger möjlighet att hitta kontaktpersoner, information om företagen m.m.
För respektive kontaktperson kan information läggas till på undersidor. På så sätt blir det givetvis enklare att sköta pressmeddelanden samlat därifrån. Särskilt värdefullt är det genom att mynewsdesk är en välfungerande tjänst för journalister som söker information på själva sajten.
Mynewsdesk.com är trafikkanal
Sajten själv är via kategorisering, sökning m.m. den troligen väsentliga trafikkanalen. Intresserade kan följa ämnen kontinuerligt eller söka specifikt på sajten själv eller via Google m.fl. sökmotorer.
Vi kan se att sökfunktionen ger möjlighet att särskilt söka bl.a. pressmeddelanden (nyheter), evenemang, bilder, video, dokument och kontaktpersoner:
Sökningar går också få som RSS vilket gör det lätt för folk att följa ämnen via andra verktyg som Google Reader med mera. Jag prenumerar själv på pressmeddelanden om olika ämnen jag får via e-post sedan många några år. Dom får jag fortfarande och tittar ibland på trots att jag egentligen inte längre bevakar svenska nyheter inom de områden vi publicerar inom.
Vilka kan vi nå via mynewsdesk?
Mynewsdesk uppger att de når 7000 journalister och 5000 redaktioner men det säger givetvis ingenting om hur många personer som märker ett enskilt pressmeddelande. Hur de är fördelade över olika språkområden hittade jag heller ingen uppgift om.
Företagskunder som publicerar pressmeddelanden på tjänsten kan vara en till grupp. Denna möjlighet hade jag själv inte reflekterat över innan jag registrerade mig. Vilken ev. det kan ha är svårt för mig att bedöma. Använder de tjänsten regelbundet är det dock troligare att de åtminstone följer pressmeddelanden inom de ämnen som är relevanta för dom själva.
Andra som går att nå direkt bör inkludera branschanalytiker och jämföra yrken. Troligen når man även personer på företag i den bransch man verkar. Beroende på verksamhet kan dessa vara konkurrenter och/eller potentiella kunder.
Google Nyheter indexerar mynewsdesk
Mynewsdesk indexeras av Google Nyheter. Det är bra givet att de allra flesta företag inte kan nå ut där själva. Min upplevelse är att mynewsdesk ofta klarar att nå ganska högt i sökresultaten ungefär jämfört med övriga entiteter jag bedömer har grundförtroende (vi såg det t.ex. för fallstudien runt resor).
I en del fall är troligen antalet personer ett typiskt pressmeddelande når via Google Nyheter färre än från själva mynewsdesk. Det kan gälla just när målet är att nå journalister.
Ett värde Google Nyheter här har är att trafiken är filtrerad utifrån vad folk sökt på. Därigenom särskilt för smala ämnen där många av färre söker men många är intresserade ges goda möjligheter där att man syns mot rätt personer. Mest intressant kan det vara när intresset för pressmeddelandet är lägre hos journalister men kan nå andra intresserade via Google Nyheter. Det kan handla bloggare eller företag och privatpersoner direkt intresserade av företagets varor eller tjänster.
Fler sökmotorer indexerar
Tjänsten stödjer andra sajter med nyhetssökning men jag saknar erfarenhet av dem. Inte heller hittade jag någon lista men noterade att Yahoo nämndes. Jag har aldrig använt Yahoos nyhetssökning.
Tjänster som återpublicerar pressmeddelanden
När det gäller pressmeddelanden om studier publicerade i vetenskapliga tidskrifter brukar jag dock själv använda engelskspråkiga Sciencedaily som hämtar bl.a. från EurekAlert! (AAAS) och Alphagalileo.org (EU-projekt) därför att de har bättre kategorisering. Denna typ av tjänster kan därför ha värde inom olika specialistområden.
Hur vanliga de är i svenska språkområdet har jag aldrig försökt bedöma. Troligen finns dock några stycken. Vilken trafik de ger i antal har jag ingen möjlighet alls att bedöma men jag tror det ofta är väldigt få. Däremot kan det i vissa fall vara rätt personer man vill nå. Dessutom när det gäller pressmeddelanden ska många trafikkanaler summeras samman.
Vad behöver man komplettera med?
Även om det är möjligt att mynewsdesk integrerar med sociala media är det ändå om man publicerar pressmeddelanden klokt att skapa konton på de vanligaste sociala media och marknadsföra pressmeddelandet via dessa kanaler. Det är inte svårare än att skriva ett par sammanfattande rader och länka till det på företagetshemsida eller på mynewsdesk.
Mer om mynewsdesk
Profilen jag skapade finns att se här (kommer säkert kompletteras innan det första pressmeddelandet):
Ett exempel på hur en välgjord informationssida om ett företag kan se ut ges av mynewsdesk egen:
www.mynewsdesk.com/se/pressroom/newsdesk
Företagets grundares blogg hittas hos Wordpress.com:
För att söka pressmeddelanden eller registrera dig går du till:
En blogg med tips om marknadsföring med pressmeddelanden finns:
Jag läste den inte i detalj men inläggen tycks genomarbetade. Däremot gäller självklart för den övrigt liknande att man som läsare behöver inse att de alltid tolkar den egna kanalen övervägande positivt.
Artiklar och guider för publicister om Google Nyheter finns det mycket av på Nyhetsbloggen samlat i: