Expressen först i Sverige att få epitetet Fenomenal

2010-03-31

Expressen är en av dom tidningar jag följt och en av två jag huvudsakligen följt tryckt. De är den entitet som fått flest olika priser och även när det gäller de enklaste priserna - medaljerna - åtminstone bland dom som fått flest och också särskilda medaljer. idag fick de ett till pris men innan vi diskuterar det priset kan vi gå igenom deras tidigare priser i urval.

En smygande tuff jaktkatt - Leopard

Expressen har tidigare 2009 fått en jaktkatt på Nyhetsbloggen och alla katter är tänkta att vara positiva stereotyper medan deras rangordning helst inte ska framgå för andra än mig. Men visst att det är bättre att det i traditionell journalistiska värderingar är bättre att få en smygande jaktkatt än t.ex. än katt med visst större ben men som ser nervöst galen ut.

Expressen var också den första svenska aktören som fick en katt och tycker jag den finaste jaktkatten som jag lade ner mest tid på att få exakt rätt för dom:

Foto: Mister-E Licens: Creative commons by-sa

Läs mer i:

Till Expressen: Extra fin medalj & Kattunge & Tre vanliga medaljer

Medaljer Expressen fått

Där vi också kan se att de fick en extra fin medalj. De fick också flera medaljer - troligen i särklass flest - när jag kontinuerligt en period följde svenska tidningar.

En gullig tidning

Dessutom fick de ett särskilt pris tillsammans med endast ett fåtal andra utsett riktat mot enskilda medarbetare men givetvis vad som också speglar hela tidningen. En tuff men gullig krigare:

Denna ges till aktörer som övergripande går mot att positivt verka för en bättre värld genom att vara vad jag upplever som lite extra noga med att göra saker "gulligt". En positiv inställning till omvärlden mer än surt gnälliga och att man konkret i kärnverksamheten (d.v.s. det har ingenting att göra med att du köper in miljövänligt o.s.v.) försöker bedriva denna så att världen blir bättre utifrån de egna övertygelserna.

Läs mer om detta pris i:

Sveriges gulligaste företagsledare 2009

Radar med Britney Spears

När jag givit dem på priser på Nyhetsbloggen fick de också Britney Spears Radar symboliskt spelad. Expressen är de enda i Sverige jag gjort det för (undantaget mig själv) när jag antecknat.

Radar är för dom som antingen har en eller flera informationskällor och/eller analysmetoder som gör att de faktiskt vet var de ska leta. Radar är för dom som förstår spelet mer övergripande och klarar att driva det framåt med viss strategi.

Expressen är en blodhund

De fick 2010 slutligen en hund i pris. Hundar är för dom kan jaga, vakta, nosa rätt på saker, gräva hål utan att vara rädda för att smutsa ner sig m.m. Fler exempel på vad hundar klarar och med några till hundar jag delat ut (men utan angivelse på entitet eller person) finns i:

Allt gulliga hundar kan för att göra världen bättre

Förutom Radar är en hund det bästa en tidning kan få därför det om något är en positiv indikation om att de har egenskaper viktiga för att långsiktigt vara en aktör.

Hunden Expressen fick var blodhunden. Det är för att dom är så pass duktiga på att nosa rätt på saker och gör det med hög koncentrationsförmåga, strategi över en längre tid och god taktik vid publicering.

Foto: Meaganjean Licens: CC by 2.0
Vi vet från Expressens historia att de alltid hittar fram även om det kan ta lite tid. Genom att de är del av en större tidningskoncern har de också tillgång till enorma mängder data och ett excellent kontaktnät. Expressen är som en blodhund och tappar aldrig spåret.

Blodhunden är för dom som kan hitta saker som andra inte klarar att hitta och där avses inte trivialiteter som att finna genom att följa efter någon, rota i sopor o.s.v. Blodhunden är för entiteter som har en särskild förmåga, analysverktyg, intelligens och vana o.s.v.

Blodhunden är exceptionell men utses relativt deras bransch. I en annan bransch kan praktiskt mycket mer eller mycket mindre krävas för samma sak.

Däremot behöver det inte alls ha något med att spioner att göra för att man ska få en hund. Men det ska röra en fråga jag tycker är viktigt och skära mot försvarsfilosofi eller komplexa politiska frågor. UC har t.ex. fått det för hur de prioriterat sin forskning inom ett område jag med flera bedömer som viktigt för att vi ska få en trevligare värld. Området var dock sådant att det krävde visst sökande och att viktigare att man är vaksamt noga. Deras gemensamma hund är shih tzu. Det är en tuff men oerhört gullig hund och det passar dom perfekt:

Hundar med tänder

Har man fått en hund kan hunden få pris för att de klarar att sätta tänder i saker och ting. Det är ett pris jag gärna själv skulle vilja ha men inte riktigt klarat att nå fram till att förtjäna. Alla större aktörer utanför media har dock klarat att få det men inte fullt för ett fåtal utländska entiteter i media som fått hundar. Det är heller inte givet att alla hundar behöver ha förmåga att också sätta tänder i saker men i media är det ju önskvärt.

Expressen fick både sin blodhund och sina tänder angivna i följande artikel (men fick dem egentligen tidigare):

Att se olämpligt rapporterande i nutid inringade av historien

Vi har ett till exempel på en entitet som fick tänder 2009 i området som intresserade mig.

"And he warned that there might come a time when the UK would feel compelled to retaliate. 'If some state sponsor keeps trying to get into your systems, probably for industrial espionage, are you going to go back into their system and bugger it up? We're all capable of doing these things. At the moment we wouldn't do that, but maybe this is where we need to have discussions.'"

Från: Lord West of Spithead om hoten mot UK på nätet

Expressen gav poäng till Bonnier

När det gäller tävlingen jag skrev om är det Expressen som givit i särklass flest poäng:

Schibstedt "segrade" över Bonnier

Att Bonnier nu tar medarbetare från Expressen till andra tidningar tror jag starkt kan hjälpa till att sprida den kultur som gav upphov till poängen.

Expressen är nu fenomenal

Idag får Expressen också ett fint epitet. Flera priser och särskilt blodhunden var exceptionella och något jag inte tilldelar vem som helst. Epitet är dock ännu finare och Expressen blir de första på den här sidan om atlanten som fått det.

Fenomenal

Fenomenal kan bara entiteter som först fått jaktkatt d.v.s. kan driva saker med motivation, har fått en hund d.v.s. klarar mer än att ligga och vänta på en mus eller råtta som de sedan äcklar sig med utan klarar att ta ner stora byten, vid behov jaga i flock, vakta o.s.v. och också strategiskt även om det tar lång tid.

Att sätta tänderna i olämpligt rapporterande

De får fenomenal därför att de kontinuerligt driver frågan framåt där alla olämpligt rapporterande personer vi har ej avslöjade i Sverige kommer ut i ljuset. Det finns också många fler att hitta och tror jag både en riktigt tung och flera mindre tunga men ändå tyngre än den på UD och Jan Guillou.

Men glöm inte vad jag skrev:

Varför läcker utrikesdepartementet egentligen till Expressen?

När jag fått bättre ordning på min situation kring arbete m.m. där jag nu äntligen lyckats lämna allt möjligt vidare rörande demokratiarbete ska jag se till att sammanställa den information jag har och dumpa över till lämplig tidning. Oavsett om det blir Expressen eller någon annan. Olämpligt rapporterande ogillar jag starkt oavsett nationalitet. Jag vill ha dem alla ut i ljuset. Men det finns skit kvarglömt lite överallt och inte alls bara i Sverige.

Fler fenomenala i urval

Jag har använt epitet (inkl. detta) ibland för svenska entiteter men aldrig regelbundet eller i denna mening. Ett fåtal har tidigare fått det och mest kända aktuella för detta epitet är:

Microsoft (Äldst)
NSA
University of California (Gällande för ett antal universitet under UC även individuellt.)
Google (Färskast)

Fenomenal är för dom som klarar att göra det flera gånger och relativt deras bransch fenomenalt hög kvalitet.

Google hade kunnat fått fenomenal långt tidigare därför de är så fenomenala på allt möjligt men det dröjde länge innan de fick sin hund utsedd. De är bra på säkerhet och hade kompetens för utredning men liksom jag och många av de bästa är de väldigt inriktade på försvarsfilosofi men där egentligen inte förrän nyligen på tillräcklig nivå för att det ska räcka till en hund. Det är inte unikt och ingen i deras bransch hade innan fått en hund p.g.a. förmågan att vakta.

Däremot fick en begränsad del av Google en hund innan så de har nu egentligen två stycken:

Anti-spam gruppen: Maremmano abruzzese vaktar italienska fårhjordar

Utan en maremmano som vaktar fåren d.v.s. sökresultaten käkar vargarna upp allt och varken herdarna eller bönderna som äger det får något värde alls. Min bedömning är förövrigt att anti-spam gruppen är en av de delar som presterar bäst i Google och också utanför just detta område har positiv påverkan på hela verksamheten genom att bättre fånga trender, behov och viktigast missnöje hos fåren.

Hela Google: Pit bull terrier har stora muskler men är som andra terriers i psyke

Terriers är för mig en positiv stereotyp och att de får en pit bull terrier är för att de klarat att behålla dom värdena trots att de blivit stora vilket jag bedömer är väldigt svårt att klara. Googles pit bull terrier är dessutom en gullig hund vilket är finare:

Foto: Themacinator Licens: CC by 2.0

Microsoft fick sin hund längre tillbaka men dom ännu mindre än Google för förmågan att vakta (d.v.s. leverera säkra lösningar) men nosa har de alltid haft duktigt folk för. Det är förövrigt anledningen till att nyckelmedarbetarna i det området går fram och tillbaka mellan Microsoft och amerikanska staten t.ex. senast:

Howard Schmidt kan bli Cyber czar (8/05/2009)
Howard Schmidt blev President Obamas Cybersecurity tsar (12/23/2009)