Därför ska "stasilistan" bli offentlig

2010-03-25

Natalia Kazmierska frågor sig i Aftonbladet följande:

"Varför vi ska gräva i en mapp som ändå bara är full med påhitt från 80-talet förklaras med att 'sanningen' måste fram i ljuset. Sanningen om osanningarna, alltså."

Varför måste Stasilistans osanningar bli offentliga?

Några anledningar i urval värda att peka på:

1. I Sverige spiondömda kan i ett par fall vara oskyldiga.

2. Vissa uppgifter höll sig förvånansvärt länge utanför allmän kännedom och tycktes närmast vara undan stoppat. Däremot så fort frågor rörande ett började uppmärksammas dök de upp.

Det är möjligt att vi har en ej upptäckt högt uppsatt upptäckt svensk spion. Jag ser förövrigt ingen anledning att anta att denne nödvändigtvis finns på vänster- eller högersidan av partiblocken.

Är eller var denne högt uppsatt behöver frågan inte alls vara begränsad till Kalla kriget. Han eller hon kan mycket väl fortfarande utnyttjas av Ryssland eller ha sålts till Kina som jag bedömer idag både har större nytta och intresse av en sådan bl.a. på grund av stora industrisatsningar.

Det går att ge många exempel på områden där en sådan kan eller kan komma att ge värden. Däribland rör det stöld av industriinformation. Ett område rör vårt stridsflygplan där vi också vet att ett flertal länder nyligen kan tolkas ha haft problem däribland USA och UK:

Lord West of Spithead om hoten mot UK på nätet
Lockheed Martin har haft intensiva säkerhetsproblem


Foto: Ministerstvo obrany České republiky

Där ska också understrykas att svensk försvarsindustri ska göra en ny satsning samlat i två områden där jag bedömer att man ligger långt fram: Ubåtar och stealth. Det ger antar jag givet att det beställts ett viktigt värde för försvaret och kan tror jag ge också exportaffärer. Dessa områden skär direkt med stora satsningar Kina gör i sitt försvar. Jag tvivlar på att någon kvarglömd spion kan påverka här men det är jag mindre säker på kan ha gällt Jas.

HMS Gotland (Gtd)

Att "stasilistan" har något svar på vad som kanske här finns håller jag otroligt. Men det ska inte uteslutas därför att när vissa saker blir kända tenderar andra saker att komma fram:

1. En del av tar säkert tillfället i akt att skriva böcker, tala ut i media m.m.

2. Andra personer berättar om saker de sett dem göra som då saknade betydelse.

3. Kopplingar till andra projekt, personer och vänskapsförbindelser som svensk säkerhetspolis saknar information om kan framgå för andra.

Här ska man också komma ihåg att den där listan inte på något sätt är komplett. Information både förstördes respektive enligt vissa uppgifter togs till Ryssland.

Blandade felaktigheter i kolumnen

Socialdemokraterna är mer öppna rörande att bredare föra listan vidare. Att önskan att göra detta skulle vara lokaliserad till "högermän" gäller därför inte. Förövrigt gäller att Socialdemokraterna alltid prioriterat dessa frågor.

Det finns föga anledning att tro att detta är korrekt:

"Varför vi ska gräva i en mapp som ändå bara är full med påhitt från 80-talet förklaras med att ”sanningen” måste fram i ljuset."

Nu kan jag ta fel därför jag ids inte söka rätt på vad Carl B Hamilton sagt men vad jag kommer ihåg föreslog han att personerna själva skulle få information om att de finns med på listan. Följande känns därför lätt tvivelaktigt:

"Naturligtvis är det viktigt med öppenhet i samhället – men om det är transparens Carl B Hamilton och farbröderna är ute efter så finns det ju många gömmor att gräva i."

Bild över entiteter och deras relationer från dataprogrammet ONT i en superdator lösning från SGI där access kan hyras:

Ontologies (SGI.com)

Ontologi ger allmänt möjlighet som för bara för ett halvår sedan inte var tillgängligt.

För mig är det också obegripligt att öppenhet rörande detta skulle utesluta större öppen när det gäller företagens bonussystem. Jag förstår överhuvudtaget inte varför Kazmierska tar upp det. För mig verkar det i bästa fall förvirrat.

Kopplingen till den gamla kommunistiska Polska säkerhetspolisen är fullständigt ointressant. Östtyskland om än allmänt inkompetent hade en internationellt otäckt effektiv spionorganisationer. Polen var däremot en i allt annat än smått en icke aktör. Jag är rent av väldigt tveksam till att Sovjetunionen eller Östtyskland ens brydde sig att dela information med dem.

Relaterat

Ett relevanta guider:

Ontologi låter mediekoncerner följa entiteter och deras relationer
Att se olämpligt rapporterande i nutid inringade av historien
Skärning mellan historia och nutid i underrättelseanalys med stridsflygplan som exempel

Rörande Jas 2009:

Jas Gripen till Brasilien (9/09/2009)
JAS 39 Gripen till Brasilien? (9/09/2009)
Apropå JAS 39 Gripen i Brazilien (9/17/2009)
Jas 39 Gripen allt närmare Brasilien (10/21/2009)
Konspirationen mot Bertil Ströberg (10/15/2009)
Missar SAAB affären med Brasilien? (10/30/2009)
Trycks JAS bort från Brasilien? (11/08/2009)
Väljer Brasilien Rafale iställer för JAS? (2/05/2010)