Att koppla statistik för lösnummerförsäljning till utsida

2010-03-25

För mig verkar det troligt att dagstidningarna själva bör ha statistik för att kunna följa påverkande faktorer. Jag har egentligen inte sett över vad som finns publicerat men för att värdera faktorer i Hedonimeter den här vägen skulle man egentligen optimalt behöva ha viss geografiskt upplösning på det. Detta bl.a. för att om möjligt kunna se kontextuell påverkan som kanske är intressant och rent av ännu okänd. Kontext är ju alltid så viktigt.

Det är förövrigt inte minst kontext som gör Youtube så fascinerande. På Youtube finns filmklipp från olika tidpunkter och olika kulturer samtidigt som vi har användare ganska bra varierat i ålder och geografisk hemvist. Mycket av deras statistik och uppgifter delas ju också och bör allt bättre över tiden gå att koppla mot profiler som kommenterat och dom uppgifter dessa delar om sig själva.

Båda vägarna kan vara intressanta även om jag lutar ut att tidningarnas utsida i ett första steg är mer intressant om räckvidden är tillräcklig för att effekt ska gå att utläsa. Det är mindre säkert för lösnummersförsäljning men kan vara tydligare på nätet (där jag själv på mindre sajter kan se mer starka men utan möjlighet att normalisera).

I mycket men inte alltid handlar sådant här inte längre om tillgång till statistik utan trots ökad enkelhet i API:er och program om möjlighet att göra databehandling. Möjligheterna har just på nätet rört sig enormt snabbt fram senaste sex månaderna. Det förvånanr inte - Möjligheterna är spännande lockande och sexigt frestande. Jag tänkte i ett uppföljande inlägg på några sådana möjligheter när det gäller korruptionsbevakning där vi har ett intressant projekt i Kalifornien.