Värde jag planerar att ta från tidningarnas utsidor

2010-01-23

Jag planerar att om det visar sig möjligt avseende statistik (och det är inte särskilt) skapa värde i saker jag bygger på Hedonimeter. Det har diskuterats i:

Utsida på dagstidningar: Logg
Dagstidningar för att värdera faktorer

Jag hoppades väl så smått när jag funderade över det här någon gång mot mitten av året att det skulle vara möjligt. Det naturliga går givetvis att fånga var som helst i västvärlden men just det mer "realiserade" är svårare. Ändå tycks det för mig nu finnas av och till vilket glädjer mig både avseende värde jag kanske kan hämta upp men också därför att det indikerar att vi har dagstidningar som är i en kreativ process. Där är det självklart underbart om ni får något värde av vad jag gör liksom allt annat ni kanske hämtar inspiration från.

Bland det mer minnesvärda senaste dagarna har vi Mona Sahlins handväska på Aftonbladet som trots en liten bild närmast gör det mycket större på utsidan "osynligt" och som jag helt saknar minne av vad det ens handlade om. Intressant också därför att det pekar på en faktor förutom color jag väl känner till och just nu valde att ge en benämning: Desiderare. Kanske bättre förklarad i perceptio?

Desiderare är det sensuella som väcker lust att njuta av något där njutningen ligger nära det mellan man och kvinna grundläggande.

Från: Perceptio

Just genom att vad som är avgränsat för informatio är så litet visar det elegant hur två faktorer (egentligen tre men just nu beaktar jag inte text) kan ge tillsammans kan ge en mer kraftfull påverkan.

Att ta värden från tidningar är något jag av och till roar mig med och vackert illustrerat via det här filmklippet:

English Bulldog (Willow) reading, eating the Sunday LA Times paper