Momsen på frukt behöver bort

2010-01-24
Foto: TakenByTina Licens: CC by-nd 2.0
Tigrar är lite blyga och skriver hellre erotica istället för vad Aftonbladet-katten skriver.

Vad jag så många gånger beundrat hos Aftonbladet är inte bara deras politiska engagemang utan förmågan att driva fram förändring i dom mindre frågor viktiga för oss vanliga medborgare men som alltid tappas bort. Att lägre, eller ingen, moms på frukt faktiskt sparar pengar är jag så övertygad som jag kan bli:

  • Det säljs inte särskilt mycket frukt jämfört med mycket annat.
  • Frukt är oerhört nyttigt och reducerar risken för sjukdomar.

Aftonbladets artikel Fruktälskare rasar mot [erotica]-moms är därför välkommen.

Att som Äldre- och folhälsominister Larsson föreslå att "närproducerade rotfrukter" är ett alternativ därför att de är billigare känns orealistiskt. Frukt smakar gott och är därför ett alternativ till choklad på ett helt annat sätt än den morot hon föreslår.

Jag tycker också att det är ett elegant journalistisk illustration att ställa momsen på frukt mot erotica. Det är ju också som jag visat kanske inte vetenskapligt men i alla fall i en metodik som bygger på faktorer identifierade i studier att den här typen av nöjen blir trevligare när alla intryck samspelar: färg, doft, smak, befintlig stämning m.m. Jag föreslog ju några sätt det kan användas där en mötespunkt mellan frukt och erotica går att hitta:

1. Sensationen av att äta med kvinna som tallrik
2. Diktens sensoriska njutelse i romantiken
3. Stekta ägg via poesi sensoriskt förstärkt njutelse

Smaskiga gula frukter var ju också vad jag huvudsakligen föreslog till experimenten i punkt ett. Men tigrar är lite känsliga: vi uppskattar en vacker dikt, en superb måltid, kanske lite sång, trevliga ljus och aromatiska dofter för den exceptionella sensoriska njutningen. Sedan läser man i tror jag Expressen krönika om nyhetsjournalisternas otäcka erotica-fester där ni gjorde jag vet inte vad på Stockholms krogar och jag blir alldeles generad.

Oavsett det är det ju så passande med ett härligt foto på två vackra debattörer och en med passande attraktivt rött hår i gult ljus.

Rött hår med silverspegel i gyllene ljus
En saftig aprikos med stänk av rött
Sensuellt engagemang för en bättre värld
Härligt skrattande ögon

För en yngre skribent som jag vore det ju ett privilegium att få möjlighet att gå ut och ta del av den längre erfarenheten en välkänt lyckad karriär som Dopping har med rent av internationell erfarenhet. Det ger nya intryck för att utveckla den egna förmågan som "skribent" framåt.

Aftonbladet är så lyckligt som inte bara samlat så många vackra kvinnor utan dessutom intervjuar dem på lång rad.