Jag har trovärdigt där argumenterat att specialistsidor är rätt väg att gå. Det bygger jag bl.a. på Nyfiken vital där vi har ett antal sådana i uppslagsboken:
Uppslagsbok / Ordlista | Nyfiken vital
Det ger möjlighet till högre annonsintäkter, mer trafik och ökad användbarhet. Frågan är reklam på dessa sidor bäst ska presenteras. Stora banners är ofta störande och slöa, och uppmuntrar folk till att stänga av den typen av reklam i webbläsaren. På Youtube.com såg jag nu ett exempel på en riktigt stor och synlig annons på startsida men som inte störde:
Kritiskt förutom placering är färgvalet på annonsen. Det samma gäller storlek på fonter nedanför. En bra kombination är:
- Annons högt upp och stor med ett spännande motiv.
- Spännande i denna annons är ett ansikte dolt under huvan.
- Diskret färg på annons.
- Tydlig färg på knappar nedanför.
- Mindre font nedanför.
Knapparna fångar blicken initialt och annonsen tränger sig inte på för hårt. Därmed blir skyddsmekanismer i form av annonsblindhet ej utlösta. Mindre font balanserar detta och hjälper upp blicken. Spännande motiv skapar intresse.
Kanske inspiration för hur man kan göra?
En bra start till diskussionen om värdet av specialistsidor fås i guiden till recensioner:
Publicera tester och recensioner rätt för störst värde
Följande guide diskuterar det närliggande området internlänkning och hur bilder bör väljas: