Åsikter om Nyhetsbloggen

2009-10-17

Nyligen bad jag om åsikter om hur "rätt" Nyhetsbloggen låg efter initial utveckling mot en kvalitativ medieprodukt:

"Nyhetsbloggen är ju tänkt att samla in en del sidoprojekt och paketera det eleganta för en långsiktigt trevlig blogg för de viktiga delarna av medievärlden. Nu har den varit aktiv ett tag på den vägen och fått utvecklas.

Frågan är hur ni tycker konceptet känns? Fungerar denna mix vi nu närmar oss...

1. Guider riktade mot olika läsargrupper.
Ex: Krönikor måste intressera läsare man vill nå

2. Idéer och reflektioner.
Ex: Profitera på Gulliga Djur
Ex: Låt Conan få och ge Värde på internet

3. Beröm och inspiration
Ex: Medalj till UNT: Övningar för hjärnan & Musik och känslor
Ex: Musikalisk Inspiration - Glad TV och Roliga Tidningar

4. Blandat i övrigt.
Kommentarer kring något aktuellt, tips om en presstjänst, verktyg, sajt, bok eller annat användbart.

Kan det fungera? Håller Nyhetsbloggen rimlig kvalitet? Några tyngre artiklar är planerade (bl.a. rörande tidseffektiv arbetsmetodik för skribenter rörande marknadsföring) man jag valde att vänta med dem tills strukturen var klar.

Läsare som ger kommentarer kommer få en belöning. Du kan också e-posta:

husman.hans@gmail.com"

Från: Hur känns Nyhetsbloggen så här långt?

Antalet spontana åsikter blev en stor besvikelse men om någon ev. får dåligt samvete är det bara att tycka nu eller framöver. I övrigt är jag mycket nöjd med de förslag jag fått:

  1. Guider av den typ som gavs som exempel gillas.
  2. Fördelning av bevakning mellan större aktörer behöver balanseras bättre.
  3. Vissa aktörer som borde bevakas täcks inte upp.

När det gäller guider kommer fler. Jag har anteckningar gjorda på andra bloggar där jag följt flera områden som "enkelt" kan sammanställas till detta och det ska också göras.

Fördelen av bevakning är obalanserad och där har vissa aktörer bevakats mer. Det kommer korrigeras naturligt och inte genom att fler följs samtidigt utan genom att jag liksom ofta mer tittar på en aktör i taget. Sedan tenderar vissa att ligga kvar - ibland därför att jag gillar dem och andra gånger därför att de potentiellt kan orsaka problem. Vad jag kommer följa mer framöver är:

SVD

Kanal 5 och Kanal 9

När det gäller aktörer som borde täckas håller jag delvis med om det. Hur det kommer utvecklas här återstår dock att se.