Jag skrev så här igår:
"Spännande här är att vi nu kanske kan förvänta oss fler förbättringar? Eller experimentella förändringar? En sak kvar att göra är givetvis att dra upp trafiken på nätsajten. Relativt små förändringar som gör det lättare för läsarna att hitta rätt skulle öka upp Google-trafiken ordentligt (säg 20%). Det handlar om strukturering av nyheter och tydliggöra var de hör hemma långsiktigt. Området är ju något jag flera gånger lovat att ta upp här men det har ännu inte hunnits med."
Från: Gunilla Herlitz till Dagens Nyheter!
Vad det ger mig i tillförd trafik sedan ett par år är tror jag är cirka 30% (men troligen är det väldigt lågt räknat därför att detta i sig stimulerar spontan inlänkning och det ger ju det ständigt växande värdet på trafiken) på den webbplats där det infördes för flera år sedan. Alla procentsatser rör givetvis webbsökning och inte den datumbaserade vi har i nyhets- och bloggsökning, och alltid avseende Google. För bredare publicering kommer det kanske skalas ner. Men det kanske kan bli tvärtom om också givet hur dåligt Dagens Nyheter och dyligt klarar att ranka.
Det roliga är att även ett sekundärt (eller för en stor tidning kanske primärt) värde runt konvertering finns. Där har jag egentligen aldrig försökt använda det annat än vad som kommer implicit via Adsense. Här krävs dock tekniska lösningar.
Fast nu är det som så att det värde jag fick ut av Stefan Jonssons recension och fortsatt boken han fick mig att köpa har varit väldigt högt. Det gjorde jag ju några minnesanteckningar om igår:
Guillou är inte uppblåst - Han är tydlig
Mer tyckt om "Guillou skriver bäst om Guillou."
Jan Guillou imponerar med tydligt språk och ärlig noggrannhet
Därmed ska jag nog ta och ge Dagens Nyheter tips hur man gör. Väldigt trivialt och fodrar ingenting eller lite tekniskt. Jag konkurrerar ju inte med deras eller den branschens trafik så det är inget problem. Däremot följer ju andra branscher mig regelbundet runt trafik vilket talar emot publicering (även om jag såg att den här typen av ämnesstrukturering börjat dyka upp i USA kanske senaste året om ännu inte bland större tidningar utan rör specialiserade cutting-edge aktörer inom trafikoptimering). Vidare att text-mässigt förklara det är nog tämligen tidsödande även om det är lätt med en skiss. Tråkigt nog har jag aldrig lärt mig hur man skissar och ritar med datorn.
Träffar jag på någon av er ska ni få det. Värdet Johnssons recension ger bedömer jag högt liksom boken. Därmed förtjänar det något samtidigt som jag gillar att vi har en stark morgontidning som klarar att bibehålla de värden media givit särskilt senare halvan av 1900-talet.
Det är kanske orättvist mot SVD. Jag ska dock ta och läsa dem regelbundet ett tag. Får jag ut likartat värde kan de få samma sak. Eller vad som blir av först.