Johanna Nylander är Kraftfull på Expressens Ledarsida

2009-08-17

Här har vi en ovanlig stark och viktig ledarsida hos Expressen:

E-bistånd mot censur

Författare är Johanna Nylander som vikarierar. Mina åsikter kring det här bör vara välkända och jag menar förutom de argument Nylander gör att följande är viktigt:

1. Det enda så vitt jag vet i vetenskap visat sig kunna förändra folks "tunga" åsikter så som fundamentalism är debatt:

Många orkar inte ifrågasätta sina övertygelser

Forskningsnyheten publicerades ursprungligen 2009-07-04 men uppdaterades idag med mer information. Den visade sig inte vara indexerad av Google vilket är ett ovanligt problem. Uppdatering: Nu har nyheten blivit indexerad. Utmärkt.

2. Vidare har jag argumenterat för att även vår demokrati är hotad. Vi måste därför agera. Ett antal åtgärder är nödvändiga för att skydda vår demokrati. Läs mer i:

DN mest aktiva inom demokrati

Sen. Arlen Specter och betydelsen av internet för en stabil framtid

3. En sak Nylander tar upp har jag inte tidigare berört men är en åsikt jag delar. Detta rör betydelsen att kultur fritt kan röra sig över världen. Hon uttrycker det med ett aktuellt och bra exempel:

"Längre österut pressar frihandelsorganisationen WTO Kina för att landet ska öppna sin mediemarknad. Enligt dagens regler måste försäljning av audiovisuella verk ske via "statskontrollerade kinesiska företag eller lokala operatörer.

Kina kan toppstyra vilken underhållning som medborgarna konsumerar och förhindra västligt inflytande över ungdomen."

Själv är jag pessimistisk till om Nylanders utmärkta ledare kommer uppnå förändring men jag hoppas det. Vidare känner jag också en viss oro för nya aktörer oavsett om det är länder eller organisationer utan mycket stor kunskap. Det är tror jag på väg att bli en väldigt reell strid. Sverige är också ett väldigt litet land och vad vi bäst kan bidra med är troligen pengar till inarbetade satsningar. En sådan kanske kunde vara:

www.internetfreedom.org

Utvecklingen i USA är tillskillnad från många EU-länder starkt positiv. Själv sätter jag numera all förhoppning till USA. Orsaken är kanske att de insett att detta hotar deras möjlighet till fri diskussion och att detta kulturellt är viktigt för amerikanen? UK tror jag också skulle gå att få engagerade.

Själv har jag nu helt slutat lägga tid på dessa frågor. Det kostar mig mer än att jag har råd med ekonomiskt och dessutom är stressen skadande. Detta tog jag också och angav publikt idag även om det var planerat sedan en tid i väntan på ett slutförande. Vi har det nedan men möjligen är det bitvis lite underligt skrivet p.g.a. trötthet vilket jag ber om ursäkt för:

OMPRIORITERING AV TID TILL PRYLTREND M.M.

Även känner jag att frågan nu hunnit bli betydligt mer komplicerad genom att diktaturernas aktivitet på nätet och att vad som nu kan påverka är statliga aktioner för att säkerställa fri diskussion. Ett exempel på ett bra initiativ är vad US Broadcasting Board of Governors (BBG) nu bygger:

US building tech tools to foil online censors

Den tekniska arkitekturen bakom lösning BBG tror jag är helt rätt. E-post är tilltalande flexibelt genom att själva e-postet kan laddas ner över SSL från ett e-post-konto utanför Kina. Det visar på att de gjort ett bra förarbete. Sådana satsningar tycker jag också indikerar ett bredare engagemang i den större frågan vilket är givande.