Search-suggestions kan såväl störa Youtube-reklam och få Chrome att tro att nätet är borta

2016-09-30


  • Krönikör Hans tar igen modigt ställning mot rovdriften på internet-användare: "Det kan verka att de aldrig tar slut men snart nog om det här fortsätter försvinner de bort.".



  • Dessutom demonstrerar Hans hur välbalanserad han är i sin kritik. Precis som han är mer allmänt människofientlig än rasist kritiserar han kvalitetsmedveten (snarare än skadeglatt road utanför vad normalt för hans människofientlighet - ett tänkbart funktionshinder fordrande respekt och tid i teve att berätta om). Som grädde på moset får läsaren nöjet av att se hur Hans jakt efter allt högre höjder krävt av honom att ta på sig på nya roller: Krönikor resp. Redaktör.



  • Tidigare styckning av Microsoft följs här av en nödslakt (kan det vara fågelinfluensa?) av Google. "Årets bästa läsning. / Hans"



  • Sådana här människo-distanserade IT-företag som Microsoft och Google ger jag inte mycket för. Rätt användar-centrerade ekonomiska modell har vi bland teve- och filmföretag. Det är så rätt och i tiden att dela sitt material så jag utan att behöver följa teve-tablåerna får det senaste visade tillgängligt via nätet.


    Sedan kan man tycka att det är lite bökigt att ibland flera sajter med sådant kan behöva användas för att hitta vad man söker. Tittar vi på en sådan (ej alltid vad som räcker till: faktiskt numera sällan så med mindre och mindre material - jag använder den idag uteslutande för musik) kan vi se hur IT-sidan i lösningen förstör själva innehållet via search suggestions:



    Ovan hänger förslagen kvar och jag får det hela ej dit att jag kan nöja mig vid förslaget önskat. Reklamen under förslagen är ej synlig.


    Emedan Youtube skilt ut sig genom åren av om inte vara riktigt i kvalitetsbotten av Google där Blogger dominerar fullständigt så åtminstone ej i toppen. Chrome i kontrast har jag alltid upplevt haft mycket god kvalitet jämfört med Mozilla och Opera (många år använde jag Opera därför att de några år bakåt var mycket bättre när man behövde ha ett mycket stort antal flikar öppna vilket var det normala åren jag skrev åt IDG - därefter har jag typiskt använt Chrome med kortare avbrott varje år för Mozilla).


    Search suggestions tycks dock vara vad som av och till ger problem för mig lite varstans sista månaden eller månaderna avseende Chrome utanför själva kvaliteten på vad som föreslås. Chrome har hängt sig två gånger på dem. Säg tre gånger också att Chrome felaktigt kommit där den föreslår att nätet är borta och där jag tolkar (sista gången adderande egentligen fyra eller fem gånger återskapade jag just detta igen via samma search suggestion inducerad). Och ibland skymmer det för mig utan att jag upplever att jag kan få bort dem: Jag är ej säker på att de ej går att få att gå bort här men jag gångerna det inträffat ej fått bort dem.


    Kanske inkapslingen av "exekveringen" som påverkar här med ev. begränsade möjligheter att ta gui samverkande. Jag är här ej 100% på om problematiken ligger just i förslag med Google's ursprung via ev. särskilt eller om det kanske handlar om själva leveransen som sådan rent allmänt oavsett om de levereras via sajten som sådan via generell funktionalitet. Det senare verkar väl kanske troligare egentligen. Även om jag gjorde "mining" på search suggestions från diverse bibliotek m.m. har jag ej gjort det igen på ett par år eller då gjort det just för Google om än ett mindre antal (cirka 20 - 25) kvalitetskällor i sig (ej mer än kanske 700 000 troligare än över 1 miljon flergrams koncept-termer där större delen knappast är aktuella för mer än ordentligt mindre inkl. ex. Wikipedia vid den tiden även om jag tänker mig att om man tar ner det från dem nu att det är väsentligt större).


    Men man måste verkligen säga att givet bilden är detta ett område som innehållsleverantörer hanterande reklam-modellen behöver vara observanta på. Det känns problematiskt med det där komma ner över reklamen. Verkligen tråkigt att en hederlig och kul företagare som Disney som suttit och delat ut en massa trevligt på Youtube ska drabbas så här. Och det säger jag som ägare till två Disney-signerade Musse & Mimmi glada vid piano, resp. Pluto glatt prospekterande ett ben tryck från film (inhandlande för 25 kr styck - om än ej köpta direkt från Disney-själv - föreställer jag mig att han ivrigt satt timmar i sträck och delade sin signatur för att de om än många år senare ska kunna gå att finna för dessa priser: Dock ska sägas att numera när jag ej dagligen vid promenaden går över såväl Myrorna m.m. som antikvariaten hittar jag inte längre något värt att handla längre).