Red Star: Nordkoreas linux finns att ladda ner i färskare versioner

2015-09-20

Länkar och information om nedladdning (jag har inte prövat om de fungerar men annars går allt säkert lätt att hitta med Google eller Bing):



Troligen vad som gör installationen lite intressantare lättare (för server-versionen eventuellt endast men jag är osäker om skillnaden och antingen den ena eller andra är tror jag vad jag läste om först nu och kände ej till fanns innan):



Inlägget jag idag uppmärksammade att mer nu fanns om Red Star med senare versionen. Nedan en analys av hur meta-information läggs till dokument operativsystemet kommer åt för att vid kontroll av dem kunna binda dokumentet till en särskild dator (ev. med en viss sannolikhet kanske ej uteslutande kollisioner om dåligt gjort analys tillgängligt OS och saknande särskilt hårdvarustöd med något serienummer: Jag spekulerar lite att motivation billiga varierade inköp från diverse kinesiska tillverkare gör att det snarare inte är något särskilt stöd för ID på hårdvaran och dessutom tror jag nog det första räcker bra praktiskt men jag kan ta helt fel här då jag vet föga och aldrig ens tittat seriöst med Red Star även om jag en gång reflekterade deras infrastruktur för mobiltelefoner).



Mer om installation:



Ännu äldre än föregående från samma blogg är ett ganska intressant inlägg där skärmdumparna visar att Nordkorea försöker hålla upplevelsen av sitt OS efter bästa förmåga trendigt och coolt. Från kanske bedömt vad som verkar berört "coolt" (media blir ju så intresserade när teknik-skiften där något nytt ska till den typiska familjen i teknik i stor mängd mer samtidigt innan det stabiliserats till mer kontinuerligt "utbyte" till senare versioner: Jämför med hem-pc-programmet och hur många butiker och små försäljnings-företag som då fanns eller mobil-butiker just nu: Kontextuell annonsering på kick-back per klick eller avslut lär säkert vara en faktor som kör det "coolt"). Du kan kanske inte köpa en iPhone men å andra sidan har du hört flera gånger att det egna operativsystemet till en fysiskt större och därför bättre dator på alla sätt är bättre och vad Apple plagierade:



Kim Jong Un framför dator. Notera hörlurarna indikerande vad som gör det till ännu mer dator. Inte bara dator med skärm: Dessutom hörlurar utiliserande i koncentrerat säkert viktigt arbete. Sådana är ju förövrigt vad man kan spekulera har setts av folk kanske under militärtjänst av och till sedan många år. Fin inspiration jag säkert återvänder till om det blir aktuellt att datafotografera mig själv (jag funderar att något handhållet mätinstrument kanske också adderar till upplevelsen av sådant foto? Vad tycker ni vanligt folk på gatan? Är det finare att njuta ett foto av mig som detta men dessutom med ett spännande mätinstrument jag håller i handen?).

Tråkigt nog verkar det som en välkänd svensk "galleria" i Stockholm på något sätt varit inblandad utvecklingen av detta otäcka OS som kanske används i allt från övervakning till kärnvapenutveckling. Vi får alla hoppas att det inte visar sig att involverat sig med andra skurkländer. Jag blev så besviken och skämdes så över Sverige att jag ännu inte orkat läsa hela inlägget.



Samtidigt får man ge Sveriges politiska satsningar på IT som började med Compis en gång i tiden och gick ut i bredd med en skatte-konstruktion för att köpa PC relaterat arbetsgivaren (jag köpte en Gateway lite billigare minns jag). Till och med gallerierna är ute i världen och gör operativsystem som duger åtminstone för länder med begränsad access till världen i övrigt och önskande något eget. Kanske något som växt ut från ekonomisystemet för att hantera hyror, marknadsföring m.m.? En del svenskar må vara onda men vi ska ändå rätt känna stolthet över hur smart hem-pc-programmet var. Kanske är det dags för ett hem-iPhone-program med ett mobil-körkort?


Mer känt om OS-innovationerna i Nordkorea (ibland förkortat NK för mina ev. norska läsare ibland mindre vetande om den stora världen som börjar efter flygplatsen eller tio mil från fjället när man passerat in i Sverige):



Mer relaterat Nordkorea:



Allmän sammanfattning om internet och nätverk i Nordkorea bl.a. rörande de få accessvägarna in i deras "intranät":


"According to the Asia Pacific Network Information Centre (2014), DPRK has been assigned the Internet Protocol (IP) range 175.45.176.0 - 175.45.179.255 and Autonomous System (AS) 131279 managed by Star Joint Venture Internet Service 54 Provider Company. According to Robtext.com, AS 131279 is directly connected to China’s AS 4837. DPRK uses Chinese servers to host and broadcast information and only a few identified personnel have access to the Internet (Ventre, 2011). North Korea’s Internet connections and IP addresses are depicted in Figure 7."


Från: CYBER-WARFARE: JUS POST BELLUM, Maribel Cisneros. NAVAL POSTGRADUATE SCHOOL MONTEREY, CALIFORNIA, mars 2015.


Nätverket scannat över ip-adresserna (inkl. med nmap):



Såväl om nätverket som Red Star förutom webbläsaren:



Att besöka med webbläsaren: