Massor av råa ägg: Något lös i magen delar en dag

2014-06-16

Ämne här avviker något från vanligt annars. Med genom åren av och till återkommande diskussioner förr relaterat recept matlagning och risken för smitta salmonella från roa ägg gör att jag noterar (en egentligen inte helt otrevlig upplevelse när man nu så ytterst sällan alls numera blir sjuk mot förr som yngre) upplevelsen.


På bra många år nu har jag i princip inte alls haft någon sjukdom i det fysiska i alla fall. Två gånger hade jag förkylning som dock passerade bort samma dag. Första gången faktiskt ganska kraftig och lätt hes innan ett möte där jag medan jag väntade på det drack en dryck av fläderblommor och ev. orelaterat det hade det passerat under och helt borta efter mötet totalt kanske tre timmar efter jag vaknat noterat att jag kanske var på väg att bli sjuk inkl. heshet. Förutom det och innan jag helt slutade att bli sjuk hade jag en infektion mycket troligt bakteriell (även om jag inte minns om jag uppsökte läkare och fick antibiotika) 1999 när jag var på Ericsson. Det var möjligen redan då lite ovant så jag tänkte mig väl mer en förkylning och åkte till Nacka strand från Uppsala för att mer eller mindre direkt behöva vända i en ganska kraftig halsfluss.


Möjligen hade jag den sista infektionen ej passerande snabbt över som de två sista gångerna kanske 2005 - 2006 (ev. 2007). Och innan det men efter 1999 mer normalt cirka 1/2 gång per år lite förkylning två - tre dagar.


Så det var med en fascination jag överhuvudtaget inte minns från yngre dagar när jag mer normalt blev sjuk som jag fick för mig för ett par dagar sedan att jag kanske hade en infektion av något slag i magen med producerade toxiner från bakterier. Jag hade samma dag och dagen innan ätit en myckenhet av roa ägg (vispat med strösocker) av ett nytt varumärke - cirka 5 - 10 st per dag. Så jag hoppades nästan att det var salmonella (som ju normalt anses ganska ofarlig om man är frisk i övrigt). Det började ganska lovande och tyckte jag förvånande oväntat där jag direkt behövde uppsöka toaletten och knappt han dit varefter det i princip var vätska vilket upprepades några gånger. Kanske tre till sex timmar senare hade jag dock inga symptom alls även om jag heller inte behövde uppsöka toalett mer den dagen.


Jag ska inte utesluta att det faktiskt var salmonella om äggen kom från andra länder eftersom vissa indikationer på att det kan passera smitta den vägen finns. Dock betvivlar jag om salmonella just det där det i så fall nog är troligare att delar av skal kan ha kommit med tillsammans med rester av avföring.


På kvällen, dagen efter och också en dag till prövade jag att fortsatt äta av samma roa ägg tills de i princip var slut. Men upplevde inga symptom. Det är väl knappast någon direkt tillförlitlig metod (även om jag får erkänna att jag lät en del äggskal komma med i mindre skedkrossade bitar: lite extra kalcium oavsett värdet här) särskilt givet att jag så svårt alls får infektioner numera. Ev. kanske man kortsiktigt bygger upp viss tolerans mot bakterierna producerande toxinerna.


Jag ska hur som helst försöka köpa på mig mer av samma ägg igen om några veckor (det är inte otroligt alls att de fortsätter åtminstone i tidsperspektiv ett par månader från ungefär samma ursprung och särskilt samma ursprungsland och ort produktion: Om jag inte missminner mig från när jag tittade över området för ett antal år sedan kring någon artikel). Och tror jag ta ett par av råa ägg-tema och se om det ev. levererar något.