Irlands längtan tillbaka till tryggheten i Storbritannien

2014-04-30

Kan vi uppleva från deras hemsida:



Och lika intressant har vi tre från kulturområdets (jag vill inte skriva England eller något associerat men vi har åtminstone det som gemensam nämnare) mycket välkända stycken revolutions-musik.


Ye Jacobites by Name jag fann intressant i den humoristiska varianten. Medan jag tror jag kan ha uppfattat den första som på pro-jabote men ev. fattande den fel (lyriken framförs inte i någon version jag hört spelad för mig i allt riktigt tydligt rörande uttal relativt min motivation utanför själva upplevelsen) Humoristisk version här: Humoristisk anti-separistisk musik-lyrik: Skottland under jakobinernas och the Pretenders tidsålder. Inte helt olikt Irland upplever jag här viss ambivalens upplevande en ytlig preferens både för jakobinerna och England men mindre vetande just om Skottland.


Från tiden föregripande den Sydafrikanska befrielsen. Även om nu inte Storbritannien bär särskilt ansvar för förtrycket i Sydafrika ligger åtminstone polariseringen föregående någonstans såväl som styrande att lyriken nu är skriven just på engelska.




Annorlunda från resp. variant i har vi så vitt jag vet inte någon pro-engelsk-variant av pro-(vosoriska)-irländska:




Upplevd ambivalens när etablerad sedan evigheter tenderar gärna att kvarstå en evighet till. D.v.s. i konflikter tenderar just det volativt konflikt-uttryckande inte skrämma iväg dom andra utan är oftast mer av att göra vad resp. tycker speglar vad den andra gjort och utan att egentligen någon behöver ha fel i det skapar eller predikterar det lika rätt den upplevda orsaken.


Ett enkelt samband som emellertid inte just gör problemen enklare att lösa genom att de i mycket är mindre "ockuperande" hjärnans mer rationellt tänkande delar med istället kraftiga upplevelser av relativa (ex. ned i en riktigt föranledande försök att göra ner på dom andra) flock-värden (se t.ex. från 2011 Online social network size is reflected in human brain structure, Proceedings B of the Royal Society).


Men även om amygdala är associerad till dessa områden är sådana uttryck i sig ens när de är välutvecklade till direkt imponerande social graf-intelligens inte vad som säger något om reflekterande intelligens utan lika gärna att båda kan vara potenta bedömt från några möten individer presterande väl i båda områdena om än inte i konflikt-doäner och därav att jag ibland kallat det the LF projection efter LF som inte minst hade en vitt-spännande socialt nätverk på "nätet" år innan internet såväl som en ganska imponerande matematisk och liknandeinvolverande räkna som fysisk intelligens - lämnar vi matematik, fysik och BBS:er och återvänder till Nordirland ser vi samma motsvarighet som potentiellt problematiskt på resp. sida givet att analytiskt intelligens tenderar att lätt bli verktygs-betonad fokuserande på vad emotionellt upplevs värde-stort även om det senare i sig är irraationellt - och projektion från att uttryck i känslor tenderar att vid förändring tillstånd reducera information till en samlat upplevd "vikt" utan kvarstående detaljer).