Bias i Putin publicerande av CIA

2014-02-18

Trevligt första till imaginär komik-dossier och från i området relevanta CIA med intressant polaritet till Putins bakgrund:



Och vi noterar att materialet publicerades 2012 (från förr medveten om att enstaka ibland inbillar sig saker när det kommer till CIA).


Inför en serie hånfulla men mer taktiska än de strategiska skämtteckningar jag innan hotade med när det fanns skäl att tro att Ryssland vid två tillfällen 2013 övade "kärnvapen-leverans" mot ungefär Stockholmsområdet med bear-plan (det är inte självklart att missiler längre kan nå Sverige men jag vet inte säkert):


"[Och] kärnvapen-galna Putin som inte bara kör runt dom i Bear-plan mot öar borta i medelhavet såväl som Sverige utan kanske börjat återföra mellandistans robotar: US briefs Nato on Russian 'nuclear treaty breach' - kanske av samma orsak och diskuterat i samband med att jag övade informations-krig i ett enmans-garde för att försöka skrämma bort Ryssland från att flyga kärnvapen mot Stockholm: Övning - Operation Ryska Döden: Björn döende i TBC och aids spyr smittan in i Europa II och kanske kan man hitta något kul i Putins livshistoria att teckna för att eskalera trevligare än the final Russia solution direkt - så vi får hoppas att han försvinner snart och inte drabbas av demens, psykos eller drog-missbruk och fattar vansinniga beslut)."

Från: Revolutionen får starkare protester med bayesisk-uppdatering och den mänskliga naturens vikter (2014-02-03)

Och hoppas jag - hållande det förtroligt även om för diktaturer och jämförbart ska aldrig irrationellt prestige-vansinne helt uteslutas - att det inte var bloggpostning från 2011 som med riktade elakheter (ej humor med den väsentligt mer kraftfulla ridicule som pay-load om min kreativa förmåga är övad nog precis under att Putin genererad av humorn tar livet av sig): Gaskrämaren Ryssland: Lika värdelös för kinesiska diktaturen som Iran, Syrien och Nordkorea (2013-02-21).


Vi får emellertid se hur politiken utvecklar sig. Att indikera att man börjat bygga upp konkretiserad slagkraft kan tänkbart nå långt (när WI ofta som förklaring i delar spekulerade "automatik" inte gäller och här gäller ju att Putin åtminstone behöver aktivt besluta något fel såväl som inte rätt för att jag ska börja teckna pay-back).


Materialet från CIA är dessutom ett likartat och där fint exempel på värden Open Science och besläktade koncept kan skapa genom att göra produktion, skapande och innovation effektivare och snabbare:



Jag gillar CIA: När man går över gamla dokument känns det regelmässigt som mindre av de oftare förekommande stereotyperna gäller hos dem snarast jämfört med Department of Defence vara den som tydligare ligger närmare en typisk svensk syn. Det gäller nu analytiker i alla fall medan jag vet föga om något kring fältarbete. Kompetenta givet utvecklingen därefter bedömningar är heller inte ovanliga (även om man möjligen kanske filtrerar en del men knappast heller betydande misstänker jag).