Sunt ekonomiskt stimulans-mode: Större kappor och ökad visuell distans ger mer shopping

2013-10-08

Eller korrektare oavsett absoluta-mätetal vi bör undvika i sammanhang där vi roar oss med att göra stickprov i mycket spridda domäner av sort vi svårligen hanterar bedömning av automatiskt kan vi förutom rationaliteten att se den större förändringen stimulerande nyköp mer än mindre skillnader som delvis stimulans-beteende bland modehusen. Kanske får vi - eller kan redan om man tittar bredare än jag gjorde - se mer av det.



Dessutom kan vi se viss retro från åtminstone några modehus associerat 60-talet. Det var förväntat.


Jag tror mer specifikt här att den större distansen visuellt ej rörande detta är bromsande i att ta det ut i bredd (d.v.s. indirekta varianter av de sorter enklare butikskedjor beställer för lågprisförsäljning) utan att man tvärtom vinner starkt på att följa som indikerat i det uppenbara. D.v.s. den större distansen visar tydligare och enklare för fler förändring kravställande köp man ev. gör förtom ev. köp-stimulerande-verkan men utan risk för alienering därför att distansen är för stor mot vad man är van vid.


Ett sunt tecken om själva principen rörande distans håller genom vintern och fram till våren. D.v.s. ökad distans men där ökningen är funktionell (gärna kontroversiell men ej "problematiskt kontroversiell").


Nära relaterat med ett par andra små manuella "stickprov" (ej här i den statiska meningen):