Sverige: Trots liten och kraftlös orkades hela tre nyheter i USA med (avgränsad samplingsperiod pågående)

2013-09-03

Det är kul att se att till och med ett litet land som Sverige orkar till att få ett par, tre, fyra, nyhetsträffar bland dom amerikanska tidningarna runt Obamas besök. Ex. illustrerat Obama + Sweden i Google News.


Visar vår gemensamma engagemang - såväl gissar jag gedigna i resurser och kompetens statliga marketing Sweden projekt - för att märkas också ute i den större världen som början när vi kommit ner en bit på kontinenten eller börjar skymta dom brittiska öarna i väster. Eller dom mörka finn-skogarna när den tryggare små-svenska kusten är borta i öster.


Och så mycket av just lite svenskt i det hela. Ingen av rubrikerna jag såg (bland de amerikanska snarare än en lite mer engagerad svensk på engelska: US politics and Sweden: Obama visit 'feather in the cap' for Sweden (från thelocal.se) gav intryck av att Sverige är statist eller illustrativ bakgrund till amerikansk inriktespolitisk-debatt on-going sedan länge.


Genuint svensk-intresse i media indikerande man säkert gjort mycket slug kompetensöverföring i god tid innan för att få god waving tidigt, fortgående och i långt efteråt i och runt uppföljande händelser (kandke: Svenska statsministern lottar ut Obamas lunch servetter till mest svensk-vänliga amerikanska företagsledare importerande maskindelar från Europa, Obama svarar med drone: "Genetiskt informationsläckage är 1 till 1 med angrepp på alla amerikaner, Obama").


Katastrof-dåligt verkligen också konkurrerande just nu med Syrien och andra nyhetshändelser. Jag är förvånad. Riktigt anmärkningsvärt dåligt. Kanske stort eget fokus på Obama och hur mötet ska fungera här på plats: "Om Obama läser Dagens Nyheter på morgonen ätande frukost efter översättning av NSA:s datagrid kan något där skrämma eller förvirra honom?". Här tycker jag dom amerikanska tidningar ska ta del av ansvar och se till att uttrycka mer om världen än ett par lokala namn eller orter. Det är värde för läsare såväl som annonsörer att se mer av världen och förstå hur dess anpassning passar in med USA och vilka värden de kan hämta där. Bara därför att diverse risker alltid finns i världen är det inte rätt att strunta i dom värden att hämta i omvärlden.


Och från svenskt perspekt behöver det inte ens vara svårt. Av och till redan långt tidigare kring det här mötet surfande Google News funderade jag hur Sverige egentligen synts kring det om man kanske tipsat lite riktat om del händelser eller aspekter - eller ev. givit och delat värde i kompetens eller kanske viss statlig-uppmärksamhet kring ex. Kanada-projekt om riktande motsvarande statliga marketing-kanaler där - eller motsvarande svenska tidningar för amerikanska tidningar. Tänk geddiget djupt: vilket är värdet för deras läsare, och andra intressenter de värderar - såväl ovanpå men aldrig ensamt dom i sig själva.


Engagerade svenskar för ta och verktygs-aktivera sina amerikanska kanal för att lyfta upp osynliga nyheter. Ett folk engagerat i sin kultur stolt troende på sin förmåga ska rimligen klara at visa för sökmotorer m.fl. meta-kanaler att goda nyheter här verkligen är centralitet just nu i och runt Obama resp. USA. Journaler, magazine, såväl som Facebook-tips och bloggar.