Rebranding NSA - Nytt symbolkoncept: Kul hund med kvinnliga former (multi-dimensional conceptual blending)

2013-09-15

Jag börjar få lätt dåligt samvete över hur de av och till kanske nästan nät-mobbande skämten förstärkande olika svaga sidor hos NSA för att roa mig själv (mina läsare gissar jag snarast är lite upprörde och korrekt föredrar offerlös-humör). För att kompensera ger jag här ett konkret värde samtidigt som får möjlighet att illustrera möjligheten vi alla har att städa ur gamla föråldrade symboler för att skapa något nytt.


Vi konstaterar att ett problem med avslöjandena om NSA är att det stör samarbete. Hela deras organisatoriskt militära dimension gör dessutom obehagligt: Förbereder Department of Defense sig för statskupp givet den inhemska övervakningen? Troligen inte men en PR-problematik finns.


Att våga ge upp gamla anglo-saxiska symboler släktande tillbaka ändå ner till Tyskland och central- östeuropa åtminstone medeltid för att signalera förändring understrykande att man förstår problemen och gärna vill samarbeta. Det stämmer nog bra med hur President Obama tänker här: När han går ut i världen för att göra något är det ju lika mycket en social event där han vill att USA - och säkert han själv med andra politiska ledare - ska göra tillsammans med kamrater i grupp.


De gamla "örnarna" (eller vad det nu egentligen är: drakar kanske?) känns också kanske en aning militaristiskt kulturellt vad man mer tänker tidigt 1900-tal än det moderna NSA som vill öppna upp sig föratt tala och våga skapa fria grupper med omvärlden för att kanske skapa något helt nytt.


Vi känner när vi betraktar örnen att den dessutom inte just ger en positiv-glad känsla. Snarast verkar den lite sur och grinig. Den lite föråldrade dimensionen märks vidare med nyckeln föga anpassat dagens globala vi-samhälle där vi möts på nätet ex. Facebook (exempel: trots att jag själv inte Facebook-besöker mer än enstaka gånger knappast mer än en gång per kvartal maximum brukar jag ändå ha massor av nya vänner som väntar mig - kanske har jag många tusen nu).



Örnen är dessutom ett helt obegripligt djur här. Många djur används i moderna försvarskoncept men inte örnen...


Ett mycket mer passande djur är självklart hunden: Används i försvarslösningar och sniffar rätt på saker. Hunden är också excellent anpassad för det moderna networking samhället: bilder på hundar hör till vad som mest delas i sociala media. Möjlighet för NSA att delas intensivt en period med en trevlig modern symbol baserad på den gulliga hunden kan balansera all negativ press nyligen.


Viss tradition och kultur-historia är självklart bra - när genomtänkt och elegant gjort (mindre husnycklar som får folk att fundera på om NSA-folk från ambassaden brukar smyga sig in när dom sover för att titta på dem) - och där gärna fånga upp litteratur, film, och populärkultur. Film är ju också en viktig amerikansk industri: många amerikanska företag både relaterat internet såväl som försvarsindustri kan ju ha tagit en kostnad av NSA's negativa nyhetshändelser. Att ge Hollywood erkännande såväl som göra lite bakgrundsmarketing av något lite historiskt och fantasy-inspirerat kan översätta till konkreta export-inkomster för USA och skapa arbetsttillfällen.


Koncept-skssen jag vågade på mig här från denna analys är givetvis bara för att illustrera och ska ej likt nyckel-örnen grunkan tas direkt till serie-tillverkning. Anställ gärna en konstnär eller varför inte serietecknar man lånar från Disney? Så att det blir snyggt.


Dolken på temat cloak and dagger ser vi ej är från amerikansk eller europeisk-tradition. Dolken här från Afrika (Somalia) - men Asien eller ännu hellre Arabvärlden hade fungerar minst lika bra - understryker att samarbete, våg mötas i grupp för att tala direkt om gammalt groll, osäkerhet vad den andra egentligen tänker och tycker om en o.s.v. Eller kanske göra något viktigt för världen tillsammans (ex. befria Irans-folk från det inhemska-kärnvapen-hotet: där skulle så klart en persisk-dolk vara optimal). På Afrika - Obama kopplingen valde jag i bilden samma hundras presidenten själv har två exempler av. Men många andra hundraser kan säkert fungera lika bra.



All inhyrd-personal NSA visat sig haft visar på ett rekryteringsproblem. Kvinnor i dessa områden är inte sällan än svårare att rekrytera balanserat. Det kan ge en olämpligt grabbig-atmosfär och försvåra möjligheterna att bra känas som representerande för hela folket. Samarbeten med mer kvinno-inriktade företag kanske tupperware-marketing företag på nätet med sociala mötespunkter man vill övervaka kan dessutom försvåas. Den uppmärksammade märker givetvis att vår hund harett par skymtande bröst under the cloak och korrekt för ett militärt kontext tycks vara vältränat i god form utan onödigt fett (extra värde där för Obamas hälso-projekt ObamaCare: det tror jag gillas när pengar är mer begränsade mot för några år sedan - karriär-boost att inkassera...).


Hunden med sin spännande kappa och dolk bör gå fint att göra som emblem, målning eller små statyer man enkelt har i fickan. Just den senare lösning ä kraftfullt värde när NSA-agenten eller associerade ger sig ut i världen för att skapa långsiktiga samarbetsytor. En perfekt give-away! Förutom trevligt när det ska samarbetas helt säkert ibland reducerande kostnader för mutor. D.v.s. chans att förvalta budget bättre utan behov av att ta personal ur drift enstaka dagar!


PS

Konceptet att ta inspiration från populärkulturen tolkning av historiska koncept är ej helt nytt i sammanhanget. Vi har ju en agency med en festlig drake som om jag minns rätt sträcker sig runt världen angripande via jordens möte med ett större universum. Eller fans åtminstone om ej numera sammanfört kanske (men jag kan blanda samman där känner jag: jag får återkomma när jag hittat en bra bild på symbolen - oavsett vilket mycket nära NSA varande mindre syster agency).


Komplettering II: Hittade denna sökande lite med Google Images. Det kan vara den jag tänkte på (men minns den i så fall lite fel även jag helt säkert sett denna också tidigare). Tyckte hur som helst att den är ett lika fint exempel om än obalanserat förskjuten för långt mot det mer otäcka ej passande den nuvarande passifistiska stanna-hemma politiken: Du kan undvika många onödiga konflikter på att göra dig lite besvär i det gulliga. Jag tror säkert min hund i exemplet ovan kan vara en god hjälp där. Vem vill sparka på en agency, skärande dess budget eller bekriga den med en så gullig hund? Knappast något land vars medborgare är aktiva på Facebook delande cute dog bilder för fullt.


Notera stjärnorna: Vandra sedan bakåt här på bloggen och sök ett riktigt gammalt klassiskt instrument och fundera hur dess syfte tas modernt idag och kanske är emblem:et lättare att tolka (om jag kommer ihåg rätt vad detta ev. är om ej den mini-agency jag först trodde).

Es Servus as Nobis - est Symbolica Icona
HH