Göra en Obama

2013-09-24

Jag inför termen Göra en Obama. För egen del skapade jag den i samband reflektion rörande en del politiska frågor Egypten vägande personlig energi- och tidskostnad i situation där värdet innan uttryckt motiverande (i den mån ens reflekterat vilket jag konkret betvivlar där normaliseringen är annorlunda än vad möjligen ibland kan gälla för andra geo-områden på en glad-dag ex. när kyrkan knackar på dörren inför kyrkovalet och finner är ytterst intresserade av hur jag ser på tillbedjan alternativa religioner som Gudinnan kunna få tid och plats i kyrkobyggnad m.m.).


Termen skapar vi självklart från Obamas välkända varumärke i namn och i agerande sättande en hård linje relaterat kemiska stridsmedel i Syrien men ändå slugt klarande sin budget från att behöva belastas för det. Och som jag uttryckt tidigare faktisk med en lösning givet den gigantiska risk dessa vapen faktiskt innebär värd tror jag att försöka innan man ev. går upp till att lösa problemet oavsett ev. samarbete av alla lokala intressenter i Syrien. Vi ska ej begå felet att tro att det lika säkert går att slö ut kemiska stridsmedel eller att den lösningsrymden ger samma möjlighet att verifiera vad som tagits bort som möjligt vapen där. Det är för mig en differentierad men nära besläktad - i balansering svår fråga där politik-realitet rörande möjlighet alternativa insatser gör den än svårare - agerande jämförbart med riktat Syriska diktaturens militära styrkor.


Särskilt om hela det projektet visar sig gå bra för Obama kan jag själv kanske mer regelbundet tänka göra en och annan Obama när vad man sökte skydda något redan eldats upp samtidigt som agerande känns tidsödande, jobbigt, tråkigt eller dyrt.