Att recensera restauranger är kul och utvecklande dataarbete - Och klassiskt begripligt: hjälpa datat att lagra och visa

2013-09-20

Oavsett säkert felbalanserad titel - Start-ups are the new rock'n’roll - and they're in danger of losing their souls - kanske förklaringen är:


  • Många restauranger.
  • Har budget och vana köpa annonsering som kostar lite men i domänen internet större klumpsumma.
  • Förhållandevis non-prospected i bearbetning.
  • Och ser review-site bra ut och tycks seriös o.s.v. med vad som verkar etablerad synlighet i något lokalt relaterat som plats.
  • Verkar det väl kanske inte orimligt för åtminstone någon liten del att handla hellre än att ej vara med.
  • Trots att jag nog i allmänhet rörande dom här formerna av tjänsterna svårare ser att någon enskild kostnad relaterat ensak / åtgärd / sajt / kanaltyp av vad som ofta kan vara aktuellt speglar något värde tillbaka balanserat.

Frisk stock ej överfiskad eller sjuk av nedsmutsad natur, eller utsugen jord. Kanske borde jag välja ut någon stackars-sate och recensera riktigt duktigt om vi har några fina svenska sajter för det. Ett fåtal gånger tills han eller hon mår riktigt dåligt. Sedan borta. Och så när återhämtat vågande se hopp efter ett år igen än brutalare. För att ge sund verklighets-kontrast vi alla kan lära av balanserande idén om den goda kunden spridande sin fina upplevelse. Kanske kan man rent av tjäna en liten hacka extra på att avstå från sin verbala bulldozer och fixerade krigarmentalitet kompenserande för ett liv i ständig prövning? Min känsla här är nog att de flesta från de små till dom stora likt Microsoft man recenserat genom åren känt att det varit en rättvis prövning mestadels skapande ett värde i den personliga prövningen om inte alltid något för företaget.

Ge det ett tag är det där segmentet som alla andra vi sett de senaste åtta åren. Ända skillnaden nu är att saker tagits upp lite i elegans. Det är inte längre länkkataloger utan mer värde för annonsören såväl den som når sidan men inte större synlighet än det var för de först nämnda som tidigaste åren där.

Vill man vara brutalt cyniskt tror jag att det största värdet när fri-kommentering, review o.s.v. är fallet förutom det som säljs mer inriktat från aktörerna normalt oavsett explicit vad som framgår eller inte finns lika mycket att vinna på för en hårt konkurrerande restaurang att regelbundet äta hos konkurrenter och vara noga med att göra review på varje magsjukdom man drabbas av därefter. Eller mer sofistikerat hitta något i maten via icke relaterad person att fotografera (kanske en motiverad arbetskraftsinvandrare beredd att ta hepatit-c om vi ska vandra än djupare in i det tydligare omoraliska men i princip förutom dennes personliga kostnad samma principiella form av desinformation).

Mindre omoraliskt gäller väl fortfarande med marginaler i allt relaterat internet och synlighet att timmar du med vetskap domänen du talar om såväl förståelse av kanalerna betalar sig bättre än något annat. Om det nu just är som ofta tyckt en eller ett fåtal saker (jfr blogg, Facebook sida m.m.) eller helt enkelt lista upp allt väsentligt och alla kanaler och sätta sig och skriva eller tala med dem eller publicera över dem i för resp. situation bästa paketering är väl en annan sak.

Förutom konket effekt av det senare finns en gediget sedan länge nu etablerad lag talande för det: allt som har med datorer att göra innebär att en massa lagra, lagra samma sak igen lite annorlunda, hämta, visa m.m. sker snabbt när det görs men alltid innebär att någon människa måste göra mycket mer ju snabbare och bättre det blir (ex. jag programmerande eller om du vill ha mer marketing görande mer med datorn).

När den perioden börjar konvergera i tid mot sitt slut brukar väl en kanal blivit tydligare - och alltid när den kanalen diskuteras överuttryckande i hindsight-bias - där en fem - tio providers tycks tydligare.