Paul Wallanders skickliga politiska teckning skrämde nästan slag på mig

2011-09-03

En angenäm och för mig som ju för att förstå det komiska lagt en hel del tid på komiska teckningar (se ex. Nyfiken vital mycket större och snart gigantiskt stor) väldigt intressant upplevelse i dagens Aftonbladet var Paul Wallander's politiska teckning på ledarsidan:


  • Illustrerar sakfrågan utmärkt utifrån textens idé.
  • Ett gott exempel på hur det otäcka kan förstärka intryck och se till att folk börjar läsa.
  • Rött används i intensitet även om färgen inte är helt optimerad för tidningar (min slutsats från forskning och praktiska försök där jag menar att det är en felaktig slutsats att här se genomsnittet för färgen som mest potent: Färger i sensation och perception påverkar och styr).

Samtidigt för mig som en personligt lika mycket känslig poet och konstnär som skribent skrämde den nästan slag på mig. Riktigt otäckt om än talande att slakta ett gulligt djur så där rått. Själv var jag ju konkret lite orolig för om min teckning med en arg elefant kanske var lite för rå för Nyfiken vitals startsida:





Vad elefanten symboliserar är öppen tolkning för läsaren. Jag vill dock se den som människans kollektiva organism när vi reser oss som en kropp för att skapa en framtid vi kan känna stolthet att ha bidragit till.


Fast nu är ju Nyfiken vital inte Aftonbladet. Aftonbladet är en daglig nyhetspublikation fylld med otäcka men viktig nyhetsbevakning. Läsaren har en beredskap för sådant här och folk gillar vågade uttryck runt politik.


Dessutom om nu Chefredaktör Helin läst Aftonbladet prioriterar upp politiska bevakningen kan man mena att det just i ögonblicket är korrekt att just publicera en otäck skämtteckning för att understryka att tidningen är redaktionellt oberoende även om givetvis värde i långsiktig bedömning över tiden bör väga in alla perspektiv man känner har värde:


"I dagens Aftonbladet jag gjorde en riktad investering i för att stödja min journalistiska bevakning finns att berätta om diverse halv-nya / förnyade / vidare-utvecklade koncept i den politiska bevakningen. Intressant är flera nya krönikörer som jag uppfattade det nytt till ledarsidan inklusive välkända Boström.


[...]


Sedan får vi hoppas att Aftonbladet nu inte glömmer värdet av gulliga djur och annat "Bamse-trevligt". Det är också viktigt."


Samma beredskap hos Nyfiken vitals läsare ska man inte räkna med samtidigt som att samma värde för läsare inte finns alls lika ofta.