När vi tänker avtalad hotellrabatt är ju grundidéen att hotellen har överskott i antal platser som är konstant. Därefter är frågan var kostnaden för städning, mat o.s.v. ligger utökad.
Emellertid är det perspektivet den som förhandlar för att få rabatten. I det andra perspektivet ligger ju att hotellet för varje avtalad rabatt kommer förlora ett antal bättre betalande kunder och vid någon punkt behöver reducera service.
När service reduceras ligger skillnaden mot hotell direkt inriktade på ingen eller låg service troligen alltid där de finns som ett tydligare mer logiskt alternativ.
Och så kan vi ju fråga oss vilken långsiktighet man har för att hugga in sitt bomärke i sten utanför hotellet? Är det en bra rabatt eller är det en dålig rabatt där att den är dålig gör att hotellet gärna bjuder till på att sätta en fet märkning på sig? Jag lutar åt det senare.
För att anknyta i inledningen till varför Simpsons kallade dem stonecutters som ett gemensamt kollektivt ord. Därför att du hugger in sin märkning på byggnader och historiskt gärna föreställer sig att de utvecklats från skråväsendet runt uppförande av byggnader.