Jag gjorde en uppdatering av analysen för media just nu och åren som kommer men publicerad på Nyfiken vital för att komplettera fyra artiklar där data från New York Times personregister tillsammans med kategorierna från Wikipedia för personerna används för att demonstrera enkelt hur man kan ta ut grov kontextuell information om ex. företag, personer m.m. mer eller mindre automatiserat:
- Uppdatering av media 2011:
- Media 2011 och framåt: Dataanalys och att skapa värde Exemplet med New York Times data:
- Personregister av amerikanska nyheter: Sverige, Danmark, Norge och Finland jämförda
Fördelningen mellan länderna låg på:
Norge | 26 |
Finland | 6 |
Danmark | 12 |
Sverige | 59 |
Den senare är ju också ett exempel på en del av vad som diskuterades rörande dataanalys av området "bakgrund" oavsett om det är geografiskt, kulturellt, genetiskt, metrologiskt eller ett eller flera andra ämnen i:
Det var kanske en artikel jag sa mer än planerat i men å andra sidan tvivlar jag på att jag kan ha varit enormt exakt. Troligen i en del saker det "bästa" jag skrivit åtminstone för den som är intresserad av området. Bra läsning inte minst för nyhetsorganisationer även om den inte är en lika grundläggande som en del annat enklare att börja i.
Media 2011 kompletterade jag förövrigt med den här skämtteckningen med tillhörande bildtext under:
"Att koppa på något nytt som löser problem man inte ens är van att ha är svårt. Mycket kan spela in i det som att man är van vid lösningar och problem att se ut på ett sätt. Det kan vara ännu svårare när man upplever att själva värderingen av både det som produceras, vad, över vilken kanal och hur ofta läsarna vill köpa produkten såväl som att annonsörerna oftare likställer dig med nya saker som kanske ofta också varit sämre.
Värt att inte glömma där är att relativskillnad sätt över tiden är oerhört centralt inte bara hur vi själva bedömer en situation från vårt perspektiv utan också hur leverabeln uppfattas av läsarna.
För Wikipedia kan vi ex. se en kontinuerlig mycket stabil förstärkning där de nu kommit en bra bit in ett nytt steg där också organisationen hanteras mycket sofistikerat i större omfattning. Kategorier, Wikisaurus, koncept, loggning m.m. är exempel på det. Utmaningen är som för många de senaste åren hur man optimalt - som målsättning - kontinuerligt förbättrar leverabeln trots mindre resurser."