Ubuntu: Flash problem i Google Chrom men inte Firefox på Google-tjänster

2011-04-21

Jag har transienta flash-problem i Google Chrome men inte Firefox. Det har åtminstone ännu bara rört sidor som hör till Google inklusive Youtube, Adsense på egen-sajt, bildvisning förstorad när man går till en sajt från Google Images och ett par till tror jag som jag inte minns.

I Firefox har jag inga problem. Tidigare på Windows har jag aldrig haft problem med Chrome och Flash undantaget ibland SVD rörande annonser. Mest dock ett tag 2010 och kanske en gång 2011 innan webbplatsen byggdes om. I övrigt ingenting och totalt flera gånger färre än jag haft bara idag.

Jag indikerade hur felet uttrycker sig här och ska e-posta upp det, posta det på forum eller formulär beroende på vad som går att hitta för det då jag inte helt gillar möjligheten att internets många hårt slitande webbarbetare ska gå mista om pengar samt irritera sina läsare med att webbläsarne krashar. I övrigt försökte jag dock inte titta efter vad det är (jag har inte använt för det lämpliga verktyg någon gång på Linux annars hade jag möjligen kanske gjort det givet att jag tror mig minnas om felet skulle vara odefinierat och kollidera mellan processerna möjligheten till en utbetalning av en mindre summa pengar även om det kanske inte gäller längre).

Komplettering: Felet rapporterat

Efter en hel del sökande där jag konstant kom till ett forum och sedan ett förslag på att det fanns en funktion i Google Chrome att rapportera det hamnade jag slutligen i någon form tror jag formulär-rapportering. Så nedan har vi det rapporterat nu också.

Jag tog bort en bit som rörande en ganska osäker spekulation rörande even-hantering men som om den är fallet kan tänkas vara lite problematisk även om det inte alls är säkert. Givet skalning här var det dock lika bra.

Komplettering II: Youtube

Precis som tidigare noterat har jag haft problemet på Youtube. Emelertid då annat fungerat ett tag så prövade jag Chrome istället för Firefox.

Vi kan se att felhanteringen skiljer sig här från övriga. Här har ju dock inte sidan heller slutat att fungera.

För Adsense var det emellertid fallet och också som vi såg att andra sidor slutade att fungera. Det var ju rörande det och even-hantering för en möjlig tänkbar funktion som kanske kan bryta över modellen om det nu är vad som skett (vilket egentligen hur många andra förklaringar till vad vi ser här en det ka finnas och man skulle behöva stoppa binären i något lämpligt vilket jag aldrig gjort på annat än Windows-program) som jag skar bort från vad jag rapporterade eftersom om problem är riktigt och med mer exakthet kan ju innan en ev. nödvändig server-side korrigering av det t.ex. omvänd feedback vara möjligt där data förs in och kan läsas från två håll. Klient i mötet med vad som surfas liksom trafiken som går ut från klienten till något annat än den sajten (där t.ex. avsaknaden av trafik kan säga lika mycket som något annat).

Men om vi ens har något riktigt fel här mer än små-saker är vad som är mindre sannolikt än annat. Givet skalningen sådant kan ta är det dock bra att rapportera. Och jag ogillar idéen att läsare på webben ska kanske inte i helt försumbart antal få problem från Adsense-annonsering på min sajt. Det är vad jag är övertygad om systematiskt kan översätta till nedsatta intäkter för mig.

Problemen dokumenterade

Här har tabben ljust fryst. Till höger ser vi Adsense-fältet där annonser inte visas.

Denna gång vaknar sidan plötsligt till ett kort ögonblick och ingen annons visas. Det är lite underligt givet säkerhetsmodellen i Google Chrome som ju ska göra - antar jag - beteenden rörande den här typen av problem väldefinierade och entydiga.

Ett tredje försök visar annonsen men den rör sig inte (vilket kanske är förväntat och korrekt beteende):

När vi rullat förbi annonsen hänger webbläsaren igen. Vi kan spekulera att vi har en koppling mellan event-hantering (Javascript antar jag men Google Chrome kan ju använda precis vad som helst här så vitt jag vet):

Här meddelar Google Chrome att sidorna krashat. Notera att det berör fler sidor eller har tolkats göra det. Det innebär därför att ett subsystem kan tänkas påverka andra via tredje-parts kod i form av Flash i Adsense.

Här ser vi att det hela fungerar problemfritt på sidor där Flash inte visas i annonserna.

Så vitt jag vet standardinställningar på allting. Google Chrome installerade jag också om idag på morgonen efter att jag fick de första problemen på Youtube där filmklipp inte visades.

Ubuntu installerade jag ju om igår natt. Flash installerade jag också om idag men jag såg ingen skillnad i version men jämförde inte filer. Plugin's Google Chrome anger att den använder enligt:

Plug-ins (9)  
Details
Flash (2 files) - Version: 10.2.154
Shockwave Flash 10.2 r154
Name: Shockwave Flash
Version: 10.2 r154
Location: /opt/google/chrome/libgcflashplayer.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/x-shockwave-flash Shockwave Flash 
.swf
application/futuresplash FutureSplash Player 
.spl
Name: Shockwave Flash
Version: 10.2 r159
Location: /usr/lib/flashplugin-installer/libflashplayer.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/x-shockwave-flash Shockwave Flash 
.swf
application/futuresplash FutureSplash Player 
.spl
Disable
IcedTea - Version: 1.9.7
The IcedTea NPR Web Browser Plugin (using IcedTea6 1.9.7 (6b20-1.9.7-0ubuntu1)) executes Java applets.
Name: IcedTea NPR Web Browser Plugin (using IcedTea6 1.9.7 (6b20-1.9.7-0ubuntu1))
Description: The IcedTea NPR Web Browser Plugin (using IcedTea6 1.9.7 (6b20-1.9.7-0ubuntu1)) executes Java applets.
Version: 1.9.7
Location: /usr/lib/jvm/java-6-openjdk/jre/lib/i386/IcedTeaPlugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/x-java-vm IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.1.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.1.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.1.3 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.2.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.2.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.3 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.3.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.4 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.4.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.4.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.5 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;version=1.6 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-applet;jpi-version=1.6.0_20 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.1.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.1.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.1.3 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.2.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.2.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.3 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.3.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.4 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.4.1 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.4.2 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.5 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;version=1.6 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-bean;jpi-version=1.6.0_20 IcedTea 
.class .jar
application/x-java-vm-npruntime IcedTea 
.
Disable
Chrome PDF Viewer
Name: Chrome PDF Viewer
Version: 
Location: /opt/google/chrome/libpdf.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/pdf Portable Document Format 
.pdf
Disable
iTunes Application Detector
This plug-in detects the presence of iTunes when opening iTunes Store URLs in a web page with Firefox.
Name: iTunes Application Detector
Description: This plug-in detects the presence of iTunes when opening iTunes Store URLs in a web page with Firefox.
Version: 
Location: /usr/lib/mozilla/plugins/librhythmbox-itms-detection-plugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/itunes-plugin  
.
Disable
VLC Multimedia Plugin (compatible Totem 2.32.0)
The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Name: VLC Multimedia Plugin (compatible Totem 2.32.0)
Description: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Version: 
Location: /usr/lib/mozilla/plugins/libtotem-cone-plugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/x-vlc-plugin VLC Multimedia Plugin 
.
application/vlc VLC Multimedia Plugin 
.
video/x-google-vlc-plugin VLC Multimedia Plugin 
.
application/x-ogg Ogg multimedia file 
.ogg
application/ogg Ogg multimedia file 
.ogg
audio/ogg Ogg Audio 
.oga
audio/x-ogg Ogg Audio 
.ogg
video/ogg Ogg Video 
.ogv
video/x-ogg Ogg Video 
.ogg
application/annodex Annodex exchange format 
.anx
audio/annodex Annodex Audio 
.axa
video/annodex Annodex Video 
.axv
video/mpeg MPEG video 
.mpg .mpeg .mpe
audio/wav WAV audio 
.wav
audio/x-wav WAV audio 
.wav
audio/mpeg MP3 audio 
.mp3
application/x-nsv-vp3-mp3 NullSoft video 
.nsv
video/flv Flash video 
.flv
video/webm WebM video 
.webm
application/x-totem-plugin Totem Multimedia plugin 
.
Disable
Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem)
The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Name: Windows Media Player Plug-in 10 (compatible; Totem)
Description: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Version: 
Location: /usr/lib/mozilla/plugins/libtotem-gmp-plugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
application/x-mplayer2 AVI video 
.avi .wma .wmv
video/x-ms-asf-plugin ASF video 
.asf .wmv
video/x-msvideo AVI video 
.asf .wmv
video/x-ms-asf ASF video 
.asf
video/x-ms-wmv Windows Media video 
.wmv
video/x-wmv Windows Media video 
.wmv
video/x-ms-wvx Windows Media video 
.wmv
video/x-ms-wm Windows Media video 
.wmv
video/x-ms-wmp Windows Media video 
.wmv
application/x-ms-wms Windows Media video 
.wms
application/x-ms-wmp Windows Media video 
.wmp
application/asx Microsoft ASX playlist 
.asx
audio/x-ms-wma Windows Media audio 
.wma
Disable
DivX® Web Player
DivX Web Player version 1.4.0.233
Name: DivX® Web Player
Description: DivX Web Player version 1.4.0.233
Version: 
Location: /usr/lib/mozilla/plugins/libtotem-mully-plugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
video/divx AVI video 
.divx
Disable
QuickTime Plug-in 7.6.6
The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Name: QuickTime Plug-in 7.6.6
Description: The Totem 2.32.0 plugin handles video and audio streams.
Version: 
Location: /usr/lib/mozilla/plugins/libtotem-narrowspace-plugin.so
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
video/quicktime QuickTime video 
.mov
video/mp4 MPEG-4 video 
.mp4
image/x-macpaint MacPaint Bitmap image 
.pntg
image/x-quicktime Macintosh Quickdraw/PICT drawing 
.pict .pict1 .pict2
video/x-m4v MPEG-4 video 
.m4v
Disable
Default Plug-in - Version: 1
Provides functionality for installing third-party plug-ins
Name: Default Plug-in
Description: Provides functionality for installing third-party plug-ins
Version: 1
Location: default_plugin
   Disable
MIME types: 
MIME type Description File extensions
*