När evolutionen tycks gå bakåt

2010-10-05

För den s.k. horisontella transferingen av gener jag skrev kort om i Horisontell evolutionen och risken för en ny super influensa var det egentligen en lustigare sak jag hade tänkt att spara undan från samma sida jag tipsade om:

"En anteckning jag hittade som sammanställde molekylärbiologen Peter Gogarten, University of Connecticut, föredrag vid Evolutionary Theory - An Esalen Invitational Conference 2000: A New Paradigm for Biology. Den var intressant därför att den tar just upp också den möjliga kopplingen till att betrakta det som organisation av population.

De skriver så här:

"Gogarten noted that organisms that don’t exchange genes appear more primitive from a comparative standpoint. They fall out of the rich ongoing genetic exchange that is occurring among the other organisms, and thus they do not incorporate the latest inventions shared among the others. Thus, one hypothesis about the deep branching lineages in the tree of life is that these organisms stopped participating in HGT and therefore started to appear older on the evolutionary scale, when in fact they just had stopped sharing genes."

Jag kan där referera till en udda upplevelse av det som var närmast bisarrt när jag gjorde övningen i divergent tänkande och testa konceptet för kulturellt avstånd på evolutionen i Bakteriers evolution utanför parning, HIV's dolda fara och kort & lång kommunikation.

Idéen är att givet högt avstånd i information (jämför med två främmande kulturer) ges både större möjlighet: både vet mer troligt något intressant för den andra. Men risken för "konflikt" ökar också.

Givet det ville jag primärt se om källan för HIV respektive Spanska sjukan kunde om inte identifieras ge några möjliga kandidater. Därav följde jag i princip evolutionära vägar in och ut från viktigast Sydamerika varande isolerat men stort och med utbyte med omvärlden vid regelbundna ganska väldokumenterade tidpunkter under vilka väldigt evolutionärt underliga (som jag upplever) företeelser skapats (som sengångare med två och tre tår) men där givetvis andra förklaringar lika gärna kan vara fallet.

Där fick jag just när jag satt och följde dem och räknade ad-hoc på dem i grova skattningar efter ett antal timmar att när man tittade på det åt ett visst håll var det närmast som evolutionen rullade bakåt i tiden. Det kan just ha varit att deras relativa tid blev långsammare därför att de varande isolerande utbytte mindre med övriga delar där dessa övriga delar var vad jag normaliserade mot (p.s.s. som jag t.ex. har normaliserat Västerländsk kultur tidigt på Grekland där att de är nära anslutna till alla andra under antiken där deras kultur blev en viktig inspiration för allt därefter).

Ett tag var jag nästan säker på att förklaringen till sengånare, vissa underligga färger hos några djur i floderna och träden, djur som försvann kanske en aning ovanligt o.s.v. inte låg i temperaturförändringar, kulturella avstånd o.s.v. utan att en förändring i metabolism (ett ganska komplext resonemang mer en tankeövning men antar man viss symbolism med mikroorganismer för sengångarna vilket är välkänt samt introducerar en källa till slumpmässighet som kompenserar för mindre utbyte med jämförbara djur utanför Sydafrika t.ex. blad som stimulerar mutationer - det finns rapporter om att det äter en sådan - där den påverkas mindre förbrännande bladen mer långsamt men där avföringen inverkar på andra kan vi kanske spekulativt - men det är givitvis inte så - få en situation där genetik varande för gammal rullas tillbaka via transpositioner) gjorde att aktuella djur i Sydamerika började uttrycka sig bakåt i evolutionen med början för cirka 30 - 35 miljoner år sedan.

Det kan dock ha varit just det "kulturella avstånd" jag sökte där ursprungliga djur de bytt arvsanlag med via virus över långa avstånd snarare än kort kommunikationen i den direkta närheten saktade ner deras utveckling och förde dem samtidigt snabbare in i en egen väg som dock uppvisade lägre entropi därför att de bytte mer lokalt jämfört med t.ex. Asien som byter enklare med hela Europa och Afrika via råttor m.m.