En gul labrador till Dagens Nyheter

2010-06-14

Nu ger jag bara symboliska hundar till tidningar jag läser någon gång per vecka. Ändå när jag läste Dagens Nyheter igår och i dag roade det mig att hitta en tillfällig hund åt dem särskilt som tidningen hade flera intressanta artiklar varav jag tänker diskutera några i kommande inlägg.

Den tillfälliga hunden Dagens Nyheter fick blev den gula labradoren:


Foto: Jumpinglab Licens: CC by-nc-sa 2.0
Dagens Nyheter är en tidning som gillar att visa upp vad den lärt sig förenklat för att förklara och lära ut. Och stärka självförtroendet hos alla läsarna som var och en kan mer om något område Dagens Nyheter skrivit om under veckan.

Det är en hund som kan lära sig en massa saker men som inte riktigt har samma intensiva energi och snabba reaktioner som vallhundarna eller har samma tålamod att följa dofter som spårhundarna. Labradoren är dock precis som vallhunden road av att visa upp vad den lärt sig och för många arbeten passar den mycket bättre (t.ex. för att leta bomber eller vara blindhund) därför att den just är lugnare men fortfarande intelligent.

Labradoren är också en kul hund och kanske avvikande från den allmänna bilden hos icke-läsarna är Dagens Nyheter ofta kul. En viktigare anledning till att de fick labradoren är dock värdet de ger i det lugnare reflektioner som uppmuntrar till tanke. Vi har ett exempel på både dessa värden elegant i gårdagens Dagens Nyheter (söndag 13 juni 2010):

"Vad är det vi kritiker känner igen? [Red. Avser Glenn Strömberg] Möjligen oss själva.
[...]
Han kastar inte bollar i en hink eller sjunger gospel i 'Så ska det låta' eller sprutar grädde i 'Hjälp! Jag är med i en japansk tv-show'. Han sitter bara där helt lugnt och analyserar och dechiffrerar och förklarar."

Från: Analysens mästare. Glenn Strömberg kan konsten att förklara varför bollen är rund.

En mycket mer påkostad artikel på fyra sidor och upplevde jag gav mig värdefull kunskap var Georg Cederskog möter Robyn. Hon utstrålar integritet. Privat, på scen och som skivbolagsdirektör. "Don't fucking tell me what to do" heter första låten på hennes nya album. Jag började så smått lyssna på hennes musik och artikeln bekräftade en del saker jag tyckt mig se i ett par exempel och besparade mig tid.

Dagens Dagens Nyheter var jag också bättre än 2009 på att skapa bra titlar. Men det tänkte jag diskutera separat (och kanske en del andra saker om jag känner för det).