Fakta och forskningsskribentens modiga roll i världens politiska utveckling

2010-05-26

Det är lätt för Dagens Nyheters och Svenska Dagbladets ledarskribenter att uppleva att de kan påverka stora frågor. Samtidigt när vi reflekterar över minskningen av främlingsfientlig förstår säkert mängder av mina läsare - tusentals innovativa medborgare i cyberspace modigt marscherande framåt mot en ljus framtid - att jag fylld av föredömlig dådlust (kanske inte direkt vetenskapligt) bevisade att själva mötet mellan kulturer är vad som avgjort.

Givet denna insikt hittar jag i min enkla blygsamma vardag utan dyra tryckpressar eller avancerade satelliter ytterligare ett inspirerande exempel för mina läsare. Jag står här ännu en gång inför mina läsare - Jordens salt - och ber er ödmjukt att med mitt föredöme låta mig leda er till något bättre.

Vi ser nedan hur jag - Den enkla forskningsskribenten Husman - En av er - modigt och kraftfullt efter att ha gjort en "acceptabel" (excellent jämfört med nästan allt publicerat tryckt eller på nätet i övrigt men för mig endast acceptabel) forskningsnyhet med imponerande kondition lägger ett extra ögonblick för att med ett fåtal inspirerande rader förändra världen genom att öppna läsarens ögon för en annan kultur. En kultur som för Konungariket Sverige och EU är ett viktigt - kanske helt avgörande - handelsområde:

"Yerba mate är precis som kaffe och te en dryck rik på stimulerande xantin derivat (t.ex. koffein). Det är en av de vanligaste varma dryckerna i världen och i större delarna av Sydamerika dominerar yerba mate helt över kaffe och te. Yerba mate är mycket rikt på antioxidanter och traditionellt dricks den varma drycken med en bombilla i silver som vi ser en variant av i bilden."

Från: Pistagenötter är fyllda med nyttiga antioxidanter och vitaminer

Ingen kommer tacka mig för det men jag behöver inte tack för att ensam avgöra skapandet av en bättre värld. Här skapar jag en skillnad fullt mätbar i svenskt BNP och det är mer än jag tror någon svensk morgontidning åtminstone i lika svulstigt storlek någonsin klarat.

Det är heller ingenting jag gjort bara en gång idag - likt hur morgontidningarna bara publicerar samma ledare bara en dag - utan outtröttligt gång på gång har jag modigt likt en ninja spridit förståelse, BNP-tillväxt, glädje, tillväxt, innovation, möte mellan kulturer och massor av annat föredömligt i viktiga avgörande frågor.

Jag säger att på väg mot en bättre värld hittar vi inte verklighetens hjältar på gatorna, bland dom stora tidningar, i tredje världen, eller någon annanstans än just i mina och kanske ett fåtal andra liknande prestationer. Det är ett mod, en intelligens, en skapelse och brutal kreativitet jag tror många vinner att reflektera och lära av.

Allt inspirerande mod mänskligheten behöver för att orka framåt har vi i min dagliga gärning.