Vad vi kan lära av Sarah Palin inför valrörelsen

2010-04-16

Så här inför valrörelsen kan det vara intressant att ta inspiration från det marknadsföringsmässigt mer intensiva USA. Jag gjorde en analys av en bild med Sarah Palin utifrån min Hedonimeter:

Sarah Palin visar hur budskap förstärks vid tal

När jag lyfter fram den här på Nyhetsbloggen där jag håller politiska kommentarer och det mer inrikespolitiskt relevanta bör sägas att kulturella referenser har betydelse för hur man gör sådant här. Även om samtliga faktorer är lika värdefulla här (dessa faktorer är triviala och undantaget mappa som just nu är den stora magin bland initierade är ytterst välkända).

Paketering bör därför inte göras på exakt samma sätt och det är allmänt något jag sett senaste månaden att svenska politiker inte sällan missar på. Området är dock nyare för oss och oavsett missar tror jag starkt på att det är kraftigt gynnsamt bara att titta över det. Det också för väljarna eftersom det hjälper till att tydliggöra budskapet.

Rörande hennes paketering i USA just här är den dock välgjord. Det hade inte blivit bättre än nu om jag hade givit tips. Ett par faktorer till hade gått att lägga men en kände jag inte till förrän nyligen (odokumenterad också) och värdet av den är svår att bedöma, och den andra är lätt överanvänd av Sarah sedan tidigare.