Enligt en nyhet / pressmeddelande hos TV4 startar de en ny resesajt tillsammans:
http://www.tv4.se/1.1584184/2010/04/06/tv4_gruppen_och_expressen_lanserar_nya_resetjansten_resor.nu
Domänen www.resor.nu registrerades 2010-03-18. Vilken historik den har vet jag inte men givetvis har den varit registrerad förr. Några saker jag lade märke till var:
1. Den saknar page ranking och är inte synlig högt upp i sökresultaten för resor.
2. Några sidor (ca 10 st) finns indexerade i Google och det upplever jag som förvånande långsamt även om domänen är ny. Rimligen löser det sig men det indikerar kanske något om hierarki, hur man arbetar med site-map eller något annat.
Sajten tycks stödja Expressen med relevanta för artiklarna kontextuella länkar (t.ex. för skribenter som också skriver om ett land i Expressen) men tycks ännu inte värderas. Det är självklart långsiktigt klokt och värden det ger har diskuterats bl.a. i:
Möjligheter större samarbete i och mellan mediekoncerner kan skapa
I allmänhet har annars större medieföretag använt inarbetade domäner med förtroende både hos besökarna och sökmotorer för att starta sidoprojekt. Det är inte fel men det har skett på ett sätt där det gynnsamma värdet är vad som trivialt fås och till en kostnad för dom viktigare domäner som har mycket större potential än sidoprojekten någonsin haft. Diverse underligheter kring sådana är kanske en förklaring till flera av tidningarnas problem att ranka och kanske också konvertera trafik.
Värden med en tydlig domän
Poängen med en så tydlig domän som resor.nu är åtminstone:
1. Det upplevs tydligt av besökaren som lättare minns den också orsakat av enkelheten.
2. Mer förr men kanske fortfarande kan de ranka bättre på Google. Det har bl.a. att göra med att domännamnen ofta förekommer i ankartexter på länkar. Jag bedömer att effekten av det är mycket mindre idag.
Relaterat
Mer runt orter, resor m.m. på Nyhetsbloggen:
Geografisk lokalisering för anpassad presentation på nättidningar | Nyhetsbloggen
Geografiskt lokaliserad information för insamling | Nyhetsbloggen