Dagens citat: Avinash Kaushik

2010-04-01

Jag valde ut ett citat av Avinash Kaushik, Occam's Razor, för att få tillfälle att tipsa om bloggen (vilket jag har gjort flera gånger tidigare). När det gäller mätning av trafik på webbplatser är det den bästa informationskällan och den är mycket bättre än övrigt på nätet.

Citatet är från hans senaste guide:

"Here is what does not work when it comes to convincing HiPPO's:

1. Your opinion. Really, no one cares what you or I think (not that high in the organization).

2. Repeating yourself time and again.

3. Data puking (though we tend to thing as data persuasion)."

Från: 10 Fundamental Web Analytics Truths: Embrace 'Em & Win Big

Det stämmer visst och Kaushik har naturligtvis rätt i att följande ofta ger snabb effekt:

"I only know a handful of HiPPO's that can resist having competitors crush them (especially results of their opinions that were actioned!). I know only a couple of HiPPO's who once made aware of will ignore the pain of customers."

Från: 10 Fundamental Web Analytics Truths: Embrace 'Em & Win Big

Samtidigt vad som är meningsfullt och/eller korrekt varierar från situation till situation. Tar vi fallstudien runt resor och övriga hade jag lätt kunnat lägga upp dem varierat på ett sätt där det missgynnar en aktör för att tydliggöra något. Även om det bättre hade tydliggjort saker hade det inte varit korrekt att t.ex. peka ut sökord, satsningar m.m. enskilda entiteter gör och ingenting jag heller personligen känner för när det gäller den här typen av projekt.

Foto: Belgianchocolate Licens: CC by 2.0
Flodhästar är stora gulliga djur. De är fulla med smaskigt kött eftersom de är gräsätare. Men att de är särskilt gulliga att försöka äta stämmer inte alltid och oftast jagas de troligen som Kaushik pekar på mot varandra för att sedan suga upp köttbitarna som blir kvar. I ett naturreservat är det dock inte en teknik som passar bra även om de kanske skulle lära sig snabbare från det.

Ett väldigt bra citat oavsett situation och tror jag alltid i huvudsak tillämpbart är dessa metoder:

"# 1: Implement a Experimentation & Testing Program.

Foto: gi Licens: CC
# 2: Capture Voice of Customer. Surveys, Remote Usability, Etc.

# 3: Deploy the Benchmarks I Say, Deploy 'em Now!

# 4: Competitive Intelligence is Your New Best Friend.

# 5: Hijack a Friendly Website (/ Earn Your Right to be Heard).

# 6: If All Else Fails. . . . . [Red. Embarrass them. /Hans]"

Från: 10 Fundamental Web Analytics Truths: Embrace 'Em & Win Big

Det finns ett stort antal andra mycket läsvärda guider och artiklar. De flesta precis som denna blandar trevligt tyngre teknik, övergripande koncept och Kaushiks vardagsfilosofi.

Relaterat på Nyhetsbloggen

Ett antal artiklar mer övergripande om business intelligence finns på Nyhetsbloggen:

Business intelligence

Fler citat hittas via:

Skickliga personer som lyfts fram som föredömen

Allmänna tips om citat för att illustrera artiklar och nyheter:

Citat ger bättre artiklar